Interview met Roy Overbeek voor Lock me Up - Free a Girl!

Geschreven door Redactie
Interview met Roy Overbeek voor Lock me Up - Free a Girl!
Interview

Van 13 t/m 17 mei 2019 staat Almere volledig in het teken van Lock me Up – Free a Girl! Verschillende deelnemers zetten zich in voor deze mooie stichting om een zo groot mogelijk geldbedrag in te zamelen. Zo ook Roy Overbeek van Sensemakers B.V.  

Roy is benaderd door Stichting Free a Girl om bij te dragen aan het evenement. Hij is samen met Melissa Pouw, marketeer bij Sensemakers, naar het interview gekomen. Op dinsdag 14 mei zal Roy Overbeek zich samen met Naima Amdaouech laten opsluiten bij Brasserie Julia in Almere-Haven.

Roy vindt het belangrijk om iets terug te doen voor de stichting. Hij werkt voor een bedrijf dat een online platform in de adult entertainment exploiteert.

‘Voor ons was dit als bedrijf een uitgelezen kans om hieraan mee te doen. We geven vaak voorlichtingen aan justitie en politie over het voorkomen dat je met minderjarigen aan de slag gaat op het online werkgebied. Daar zijn wij als bedrijf heel strikt en heel secuur in. Wij vinden het daarnaast persoonlijk ook een heel goed doel en daar willen wij natuurlijk graag aan bijdragen.’
Roy vertelt dat hij zelf het balletje had opgegooid bij Frans Brouwer bij Brasserie Julia. ‘We waren gezellig een hapje aan het eten. Ik zag dat ze dit twee jaar geleden ook hadden gedaan en vroeg mij af of ze het evenement dit jaar weer gingen organiseren. Zo ja, dan zou ik daar graag aan mee willen doen. Dit was ongeveer vier weken geleden en een week later was ik al meteen aangemeld en was alles al in gang gezet. Binnen een week was het eigenlijk allemaal voor ons geregeld.’

Sponsorgeld

Roy heeft een hoger streefbedrag neergezet dan zijn mede deelgenoten. Een normaal streefbedrag ligt op de 2500 euro, maar Roy heeft ervoor gekozen om deze te zetten op 10.000 euro. Waarom? 

‘We zijn een redelijk klein bedrijf binnen Almere, maar hebben een groot netwerk weten op te bouwen. Uiteraard heb ik het streefbedrag hoger gelegd, om zo te laten zien dat ook redelijk kleine bedrijven een groot verschil kunnen maken.’
Uit alle Almeerse deelnemers heeft Roy nu het hoogste sponsorbedrag. ‘Het valt mij op hoe moeilijk organisaties toch wel geld geven aan goede doelen en dergelijke. Het is niet mijn bedoeling om echt sponsoren te verwerven, maar om het te doen van de publieke bijdragen. Dat is ook wel het lastigste, want het valt zwaar tegen hoe weinig mensen zo vrijgevig zijn.’ 

Roy verwacht zeker de 10.000 euro op te gaan halen en denkt op de dag zelf ook nog donaties te krijgen. ‘We hopen natuurlijk dat iedereen gewoon zijn of haar doel behaald. In totaal voor Brasserie Julia zeker wel 32.500 euro.’

Waar gaat het geld heen?

Mannen in India denken dat ze ‘rein’ worden zodra ze seks hebben met een maagd. Daarom gaan ze naar Indiase bordelen om de ziektes die zij dragen als hiv en aids over te dragen aan een ander. In werkelijkheid is zo’n meisje geen maagd, maar wordt ze verkocht als ‘maagd’. Het gaat om hele jonge meisjes, sommigen al vanaf zeven jaar.  

Het geld van de stichting zal gebruikt worden om deze meisjes te redden. Ook wordt ervoor gezorgd dat de meisjes hun plek weer terugvinden in de maatschappij door ze zowel fysiek als mentaal te helen. De meisjes krijgen binnen de foundation een opleiding aangeboden om hun weg weer terug omhoog te werken.

‘Deze mensen leven in omstandigheden wat je niemand toewenst. Het idee dat er nu minderjarigen zijn die opgesloten worden in zo’n hokje en gedwongen worden tot prostitutie dat is gewoon heel erg. Er worden honderden miljoenen gedoneerd voor Kunst & Cultuur. Er zijn zeker wel belangrijkere dingen waar het geld heen kan gaan. Kleine jonge meisjes, in een hokje die worden uitgebuit voor seks, te bizar voor woorden. Daar wordt gewoon niet lang genoeg bij stilgestaan’.
‘Een tijd geleden was er een Nederlandse RTL-presentator die naar de Filipijnen ging om onderzoek te doen naar de kinderprostitutie. Voornamelijk met toeristen die daar dan speciaal naar toe gaan. Dat was heel heftig om te zien, hij had echt duidelijke beelden gemaakt. De presentator was undercover gegaan als pedofiel en kwam zelfs zo ver dat hij uit tien meisjes kon kiezen. Een vrouw die daar de meisjes weg geeft zei tegen de presentator dat als zijn wens er niet tussen zat, zij die wel even van de straat zouden plukken. Dat is zó erg! Die mensen daar hebben ook zo weinig geld, dat zelfs de ouders blij zijn als hun dochter wat geld ophaalt zodat zij kunnen eten. De presentator kwam tot in de slaapkamer, daar is hij natuurlijk wel afgehaakt.’ vertelt Melissa.

Online delen

Roy wilt live vanaf het evenement gaan filmen. Vanaf de website kan iedereen mee kijken. ‘We zijn aan het kijken of mensen straks ook live kunnen chatten, zoals de livestreams van Instagram. We moeten het technisch nog even regelen, maar als het niet lukt doen we het via Instagram. We willen natuurlijk zoveel mogelijk betrokkenheid. We snappen dat niet iedereen naar Almere-Haven kan of wilt komen, het is tenslotte een normale werkdag. Zo kunnen mensen toch mobiel online met Roy communiceren.’ vertelt Melissa. 

‘Je zit natuurlijk wel twaalf uur lang in de spotlight. Je kan niet gewoon je ding gaan doen, want je wordt wel bekeken’ zegt Melissa. ‘Even neuspeuteren kan niet’ wordt er tussendoor gegrapt.
Roy verwacht wel dat het goed zal komen. Hij heeft wel eens vaker voor een grote groep gestaan om lezingen te geven. ‘We denken wel dat de meeste aandacht gaat naar Patricia Paay, maar dat wordt nog even afwachten.’ Roy zijn activiteiten zullen vooral bestaan uit live streamen en chatten.

Veiling

Verder gaat Dick, Roy zijn buurman, paling roken om dit te gaan veilen voor het goede doel. Roy heeft een privé surfles aangeboden om te veilen. Wel geeft hij onder alle vrijwilligers die meer dan 50 euro doneren een fles wijn weg en het hoogste bedrag krijgt een weegschaal. Deze weegschaal had hij zelf gewonnen vanuit Lock me Up – Free a Girl, maar om extra prijzen weg te geven om het doneren te promoten, verloot hij deze door.  

Op de dag zelf wilt hij lokale producten uit Almere-Haven promoten. Met de optredens van bekende artiesten hoopt hij dat er veel mensen op het evenement af zullen komen. Hij denkt zelf veel betrokken te kunnen zijn bij het evenement, omdat zijn bedrijf zelf om de hoek zit.
Roy is erg betrokken binnen de Werven in Almere-Haven. Zo sponsort hij regelmatig buurtfeesten mee en is hij o.a. betrokken bij de haring party bij Brasserie Julia. Roy vertelt dat hij nooit zijn naam aan sponsoring wilt binden, omdat bewoners toch gekke blikken kunnen trekken, gezien de aard van zijn bedrijf. Dit jaar doet Roy met zijn bedrijf wederom mee aan de haringparty en hebben zij gevraagd of Muziek Kids hieraan gekoppeld kan worden om het sociaal belang te kunnen laten zien. ‘Ondanks dat we soms op de achtergrond meespelen is het erg belangrijk om hieraan mee te doen. Wij vechten zelf als bedrijf ook voor sociale acceptatie in de maatschappij’ vertelt Roy.  

‘Toch hebben we vorige jaar officieel de sleutel van de buurt gekregen. Met het logo van de Werven en het logo van het bedrijf erop. Onwijs leuk om zo gewaardeerd te worden.’
Vorig jaar is het bedrijfspand verhuisd naar Almere-Haven. Roy is heel erg blij dat hij met zijn bedrijf nu gevestigd zit in Almere-Haven. ‘Het is veel beter dan het bedrijventerrein in de stad’ vertelt Roy. ‘We zitten nu echt in een gezellige buurtwijk. Omwoners verzorgen zelfs een buurttuintje. Kom ik maandagmorgen aan op werk, staat er plotseling een appelboom in de voortuin en zijn er tulpen gepland. Van de week zat er een vuilniszak over de boom, omdat het ging vriezen. Hele aardig mensen en een superleuke buurt’.  

‘Dat vind ik zo mooi aan Almere’ vertelt Melissa. ‘Het is mooi, het is groot, het is groen en het is gezellig. Je hebt hier alles dat je nodig hebt. Toen ik nog in Amsterdam werkte hadden veel mensen vooroordelen van Almere, ik deed daaraan mee, maar ik was niet eens met mijn eigen ogen gaan kijken.’ ‘Het landje met water er omheen’ grapt Roy tussendoor. ‘Ik zou hier echt niet meer weg willen. Ik vind de slogan “Het kan in Almere” echt fantastisch. Want het is ook écht waar. Allés kan, echt gekkenhuis. Ik ben gek op de aparte fietspaden, zo fantastisch.’ vertelt Melissa.  

Wist je dat: Roy zijn sleutel krijgt van zijn nieuwe huis op de start dag van het evenement? 

Wij wensen Roy en Melissa heel erg veel succes toe met hun campagne! Wil je op de hoogte blijven van Roy zijn laatste activiteiten volg dan zijn website: www.royoverbeek.nl. 
Ben jij een bedrijf in Almere en heb je een echt Almeers product in gedachten om te promoten voor Lock me Up – Free a Girl? Neem dan contact met Roy op via zijn website! Klik hier (link) om doorverwezen te worden.