Begin de dag goed met deze 3 yoga-oefeningen

Geschreven door Redactie

Het is maandag! De nieuwe week is begonnen, tijd om te knallen! En hoe kan je de week beter beginnen dan met een heerlijke yoga-sessie?

Yoga is ideaal om de dag mee te beginnen! Je komt mentaal tot rust en je lichaam krijg een kick-start. Deze 3 oefeningen zijn heel fijn voor de ochtend, doe je mee? Het enige dat je ervoor nodig hebt is een yogamatje.

Oefening 1: de Kathouding 

Met de Kathouding maak je rug los en soepel. Zeker als je net uit bed komt zal je rug dit heel prettig vinden! Zo doe je het: ga op handen en knieën op het matje zitten. Zet je handen recht onder schouders en de knieën zijn recht onder de heupen. Van een afstand zie je eruit als een tafeltje waar je iets op kunt zetten

Adem rustig in en maak tijdens de ademhalding je rug bol en breng je kin naar de borst. Adem dan uit en maak je rug hol, dit doe je door je bekken te kantelen en je hoofd naar achteren te bewegen.

Bij het inademen maak je je rug weer bol en blijf dit herhalen tot je klaar bent voor de volgende oefening.  

Oefening 2: De neerkijkende hond

Deze oefeningen begin je in de tafelpositie. Visualiseer nu er dat er een touwtje aan je broekriem zit en dat iemand aan dat touwtje trekt. Je heupen en billen gaan nu omhoog.

Strek je armen en houd je billen omhoog en benen licht geboden. Kantel de bekken naar achteren zodat de onderrug wordt gestrekt. Je ziet er nu uit als een driehoekje van een afstand. Til nu één voor één je hielen van de mat en strek zo de hamstring op.

Herhaal dit tot je klaar bent met deze oefening.

Oefening 3: de Krijger 1

Deze oefening is wat meer gericht op kracht in plaats van strekken. Zo doe je het: ga in een brede spreidstand staan. Draai je linkervoet 90 graden naar links, je rechtervoet draait ongeveer 45 graden mee.

Buig je linkerbeen tot deze een hoek van 90 graden maakt. De knie staat nu recht boven je voet. Draai je bovenlichaam mee naar links en duw je heupen naar voren. Breng je armen omhoog, naar boven je hoofd en hou je handen tegen elkaar.

Als je het lastiger wil maken, kan je je hoofd nog naar achteren buigen. Als je klaar bent met de linkerkant, herhaal je de oefening met de rechterkant.

Tadá! Je bent helemaal wakker en klaar om de dag te beginnen! Wil je meer uitleg over de yoga-oefeningen? Klik dan op deze link.





Onze krant nog niet ontvangen?