IJmeerlijn en woningbouw Pampus: terug van nooit weggeweest

Geschreven door Redactie

Na jaren van relatieve stilte staat het plan voor een IJmeerverbinding plotseling weer volop in de aandacht. Dit nadat regeringspartijen D66 en CDA een pleidooi houden voor de bouw van 25.000 nieuwe woningen in Almere Pampus. Daarbij hoort volgens hen dan ook een extra ov-verbinding tussen Amsterdam en Almere bij. 

Al in documenten van meer dan twintig jaar geleden wordt gesproken over de aanleg van een IJmeerverbinding. Zo valt in een 1999 opgesteld plan voor Almere Poort het volgende te lezen. "In het noordoosten van het plangebied, in de Pampushout, moet ruimte worden vrijgehouden voor een tracé van de IJmeerlijn - een geprojecteerde spoorlijn van Almere via de kern Pampus en aanlandingen in het IJmeer naar Amsterdam." 

In de jaren daarna wordt de IJmeerlijn door Almeerse politici vaak genoemd als harde voorwaarde voor de groei van de stad, de zogeheten schaalsprong. Het idee is om de stad tussen 2010 en 2030 met 60.000 woningen te laten groeien. Dat zou neerkomen op een verdubbeling van het aantal huizen. 

Boodschap die daarbij steeds wordt uitgedragen naar Het Rijk is: zo'n forse groei kan alleen als de bereikbaarheid van Almere ook verbetert. "Daar zijn we altijd heel duidelijk over geweest", zegt raadslid Frits Huis terugblikkend op die periode. 

2013: einde verhaal 

In 2013, op het moment dat het economisch minder gaat, wordt besloten om de schaalsprong los te laten. De groei van Almere met 60.000 woningen wordt niet langer aan een einddatum gebonden. Daarmee komt ook de IJmeerlijn te vervallen. 

"Hij is op dit moment niet nodig", zegt toenmalige minister Melanie Schultz van Haegen. Afgesproken is dat er opnieuw naar de ov-verbinding gekeken gaat worden op het moment dat Almere met 25.000 woningen is gegroeid. 

'Geen huur- of koophuis meer te vinden' 

Het aantal van 25.000 duizend extra woningen ten opzichte van 2010 is op dit moment nog niet bereikt. Maar nu de woningnood in de Randstad groot is, is het voor D66 en CDA dus aanleiding om de plannen weer uit de la te halen. "We hebben ongeveer 300.000 extra huizen nodig in Nederland omdat je met een normaal inkomen eigenlijk geen huurhuis of koophuis meer kunt vinden", zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten. "Bij Almere Pampus ligt een prachtige locatie waar we zo'n 25.000 woningen kunnen bouwen. En met een nieuwe metrolijn - de IJmeerverbinding - zorg je dan ook dat Amsterdam en Almere nog meer met elkaar verbonden kunnen worden."  

Kosten nog onduidelijk  

Het acht pagina's tellende voorstel van D66 en CDA is nog lang geen volledig uitgewerkt plan. Zo is nog geen nieuwe berekening gedaan van de kosten die een IJmeerlijn met zich meebrengt. De bedragen die worden genoemd, 2,2 miljard voor een brug en tussen de 2,5 en 2,9 miljard voor een tunnel, stammen nog uit 2012. 

Windmolens staan in de weg 

Complicerende factor voor snelle woningbouw in Almere Pampus kan ook nog wel eens het windpark zijn dat daar staat. De huidige windmolens worden binnenkort vervangen door grotere exemplaren. Afgesproken is dat die pas na 2036 weggehaald moeten worden om plaats te maken voor woningbouw. 

Volgens wethouder Jan Hoek willen D66 en CDA wat sneller woningen bouwen dan de gemeente voor ogen had. Wat het windpark betekent voor die plannen moet volgens hem goed tegen het licht worden gehouden. Maar op voorhand is het windpark geen belemmering om met bouwen te beginnen. Op enig moment is het wel een belemmering voor een stadswijk, aldus Hoek.

Onze Ambassadeurs