Autisme? Een onafhankelijke cliëntondersteuner denkt graag mee!

Geschreven door Redactie

Deze week is het de landelijke Autismeweek. Het thema van dit jaar is: prikkels. Dat is informatie die binnenkomt via onze zintuigen. Bijvoorbeeld geluid of beweging van mensen om je heen. Mensen met autisme reageren vaak anders op prikkels dan mensen zonder autisme.  

Schakel een OCO in 

Er is in Almere van alles mogelijk om beter te leren omgaan met autisme. Wist u dat een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) met u kan meedenken hierover? Bij OCO Almere zijn verschillende OCO’s actief die zelf autisme hebben. Deze vrijwilligers weten dus zelf goed hoe dat voelt en welke hulp er allemaal is. Een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen is altijd gratis. 

Praktisch meedenken 

Petra is een van de OCO’s die zelf ervaring heeft met autisme. Ze is nu ongeveer anderhalf jaar vrijwilliger bij OCO Almere en doet ook veel ander vrijwilligerswerk. “Ik ontmoet heel veel mensen die graag willen meedoen in de maatschappij. Maar ze lopen vast. Bijvoorbeeld vanwege onduidelijke wetten en regels. Mijn ervaring is dat mensen vooral behoefte hebben aan iemand die praktisch meedenkt. Dat vind ik het mooie van mijn werk als OCO. Je helpt mensen op weg, zonder dat je zaken overneemt. Ik luister vooral naar de verhalen van mensen. Samen proberen we te ontdekken wat iemand wil en nodig heeft. Soms is één gesprek genoeg. Andere keren blijf ik langer betrokken.” 

Vertrouwd gezicht 

Petra: “Tot nu toe heb ik anderen op heel verschillende manieren kunnen helpen. Bijvoorbeeld door meer overzicht te creëren, zodat mensen weer grip hebben op het dagelijks leven. Vaak ga ik ook mee naar gesprekken met instanties. Ik ben dan voor mensen een vertrouwd gezicht aan tafel. Daar zijn ze dankbaar voor. Ook als de gewenste oplossing (nog) niet is gevonden. Ze weten meer over wat er mogelijk is en kunnen weer zelf verder.” 

Meer weten of een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen? Kijk op www.ocoalmere.nl of bel naar (036) 200 21 58. In deze periode van het coronavirus blijft OCO Almere inwoners ondersteunen. Dat gebeurt zo veel mogelijk telefonisch. Is het noodzakelijk om een afspraak te maken, dan houdt de OCO zich aan de landelijke richtlijnen van het RIVM.

Onze Ambassadeurs