Meeste klanten zullen niets merken van doorlichten ABN AMRO


De meeste particuliere klanten van ABN AMRO zullen er niets van merken dat ze doorgelicht zullen worden in de strijd tegen witwassen, want dit proces zal veelal automatisch gebeuren. Van de ongeveer vijf miljoen particuliere klanten zal slechts een deel vragen van de bank kunnen krijgen. 

Deze vragen kunnen bijvoorbeeld gesteld worden als het financiële concern het idee heeft dat er een rekening mogelijk oneigenlijk wordt gebruikt. ABN AMRO moet van De Nederlandsche Bank (DNB) al zijn particuliere klanten gaan doorlichten in verband met de strijd tegen witwassen.


Topman Kees van Dijkhuizen geeft toelichting. "We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening. Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?" Mochten ze erachter komen bij het doorlichten dat een particuliere rekening voor grote zakelijke transacties is gebruikt, dan wil de bank van de betreffende klant extra uitleg. 


Sinds onder andere de witwasaffaire vorig jaar bij de ING moeten banken scherper gaan letten op witwassen. DNB heeft ABN AMRO laten weten dat de bank op enkele punten zijn dossiers beter zal moeten gaan controleren. 


Onze Ambassadeurs