Veel spaarders maken nu al verlies op hun spaargeld

Geschreven door Redactie

Een negatieve rente op spaarrekeningen van consumenten dreigt, denken sommige economen. Banken zeggen er niet aan te willen, maar de druk wordt steeds groter. Diezelfde banken betalen namelijk op overtollig geld een rente van -0,4 procent bij de Europese Centrale Bank (ECB). Naar verwachting wordt dit de komende tijd meer. 

Particulieren met veel spaargeld hebben er al langer aan moeten wennen. Van Lanschot rekent zo al een paar maanden een negatieve rente van 0,2 procent op tegoeden van 2,5 tot 5 miljoen euro bij een vrij opneembare spaarrekening. Boven 5 miljoen euro wordt er al een rente van 0,4 procent betaald. Zo betaald iemand met een bedrag van 5 miljoen bij Van Lanschot jaarlijks 20.000 euro om zijn of haar geld te mogen stallen.

Of die negatieve rente er voor de consumenten met een paar honderd of duizend euro op de bank er daadwerkelijk gaat komen, is de vraag. Het is voor die groep namelijk een stuk makkelijker om dan het geld maar van de bank af te halen.

Consument levert al geld in

Feitelijk lever je als consument al geld in. Zo betaal je voor een betaalrekening bij ING 18,60 euro per jaar. Om dit terug te verdienen met de actuele spaarrente van 0,02 procent bij ING heb je 93.000 euro nodig.

Maar een modaal huishouden zal ongeveer maximaal 11.000 tot 12.000 euro aan spaargeld hebben. Bij een spaarrente van 0,02 procent bij ING levert dit jaarlijks 2,4 euro op. Verreken je dat met de kosten van 18,6 euro per jaar, dan blijft een rendement van -0,135 procent over. Bij Rabobank en ABN AMRO betaal je vergelijkbare kosten, hoewel Rabobank nog een rente biedt van 0,03 procent.

Bij een gezamenlijke rekening komen er zelfs nog enkele kosten bij. En ook voor allerlei andere diensten worden meer of nieuwe kosten in rekening gebracht. Sinds dit jaar zijn ABN AMRO en Rabobank kosten gaan rekenen van respectievelijk 7,50 en 3,95 euro voor een nieuwe bankpas. Ook ING rekent 7,50 euro voor een nieuwe betaalpas.

Voor allerlei andere diensten zijn de kosten ook verhoogd. Klanten die maandelijks nog papieren afschriften ontvangen of contant geld storten, zijn meer gaan betalen, blijkt uit eerder onderzoek van de Consumentenbond.


Onze Ambassadeurs