Welkom Energie derde periodesponsor Almere City FC

Geschreven door Redactie

Welkom Energie is het derde bedrijf dat dit seizoen als hoofdsponsor op het shirt van Almere City FC prijkt.

In de derde periode staat de naam van de energieleverancier prominent op de borst van alle spelers.

Directeur Jaap Bakker heeft echter gekozen voor een bijzondere propositie. ,,Wij willen het maatschappelijke aspect centraal stellen en op die manier iets terugdoen voor de stad Almere.” 

Die insteek sluit naadloos aan bij de visie van het nog jonge bedrijf. Welkom Energie, opgericht op 21 november 2018, heeft immers als doelstelling om een bijdrage te leveren aan een leefbare maatschappij. Niet alleen door groene stroom te produceren, maar ook door activiteiten en projecten te ondersteunen van organisaties die dezelfde missie hebben. ,,Dit concept heb ik zelf bedacht en komt rechtstreeks uit mijn hart”, vertelt Bakker. ,,Voor mij is Welkom Energie een vehikel waarlangs ik een aantal persoonlijke doelstellingen kan realiseren. Het bedrijf is veel meer dan een energieleverancier. Ik krijg wel eens de vraag of dat geen rare combinatie is, maar ik denk van niet. Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je hebt, je kunt altijd medemenselijk gedrag centraal stellen in hetgeen jij belangrijk vindt.” 

Op verzoek legt Bakker zijn visie verder uit. ,,Wij willen meer verbinding en tolerantie in de maatschappij creëren. Dat doen we middels allerlei campagnes en activaties, waarin we met een verhaal duidelijk maken hoe iedereen met de maatschappij om zou moeten gaan. En ja, we zijn ook een goede energieleverancier, maar dit is wel de volgorde in prioriteit waarmee ik het businessmodel heb opgezet.” 

Klanten van Welkom Energie leveren dan ook een bijdrage aan deze visie. ,,Allereerst financieel. Net als bij iedere energieleverancier zorgen wij voor een scherpe deal, want geld is uiteraard belangrijk. Maar iedere maand wordt 10 eurocent van elke klant gedoneerd aan de stichting Welkom Energie. Daarmee ondersteunen wij allerlei maatschappelijke activiteiten. Op jaarbasis betekent dit dat per klant € 1,20 naar maatschappelijke doeleinden gaat. Een klein bedrag, maar naarmate het bedrijf groeit wordt de financiële impact dus steeds groter.” 

Het reeds bestaande businesspartnerschap met Almere City FC krijgt momenteel een extra impuls, omdat Welkom Energie zich voor de derde periode als shirtsponsor aan de club verbonden heeft. Bakker geeft aan dat hij deze beslissing eveneens heeft genomen op basis van het maatschappelijke aspect. ,,Ik was onlangs op de club om met enkele medewerkers te praten over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik vond het leuk om mij wat meer te verdiepen in de MVO-proposities van Almere & the City en daar wellicht een bijdrage aan te leveren. Algemeen directeur John Bes was ook bij dat gesprek aanwezig en eigenlijk ontstond per toeval het idee om dat te koppelen aan het shirtsponsorschap voor de derde periode.” 

Bakker heeft daarbij een duidelijk plan voor ogen. ,,Met dit periodesponsorschap kies ik voor een eigen koers, naast de al lopende MVO-projecten van Almere City. Het is een mooie afgebakende periode van drie maanden, waarin ik een aantal beroepsgroepen uit Almere wil bedanken voor de bijdrage die zij leveren aan de stad, het leven van de Almeerders en de mensen om hen heen. Op 20 december hadden wij bijvoorbeeld een grote groep brandweerlieden te gast. Om onze waardering te uiten voor hetgeen zij doen voor onze stad.” 

Daar blijft het uiteraard niet bij. ,,Op vrijdag 17 januari speelt Almere City FC in eigen huis tegen De Graafschap en de capaciteit van het Yanmar Stadion is dan flink gegroeid. Op die avond wordt immers de nieuwe hoofdtribune geopend. Wij hebben bedacht om alle buschauffeurs van Almere uit te nodigen. Zij zijn met hun transport de levensader van de stad, met name voor mensen die van het openbaar vervoer afhankelijk zijn. Dit lijkt ons een mooi moment om hen in het zonnetje te zetten.” 

,,Daarnaast zijn we met twee grote scholengemeenschappen in gesprek om de leraren te bedanken voor hun werk”, vervolgt Bakker. ,,Er is in die sector sprake van een arbeidstekort, waardoor de werkdruk voortdurend toeneemt. Dat maakt het best een zwaar beroep om leraar te zijn. Terwijl deze mensen belast zijn met een deel van de opvoeding van onze kinderen. Daar mogen we met z’n allen best wat meer waardering voor hebben. En tot slot hebben we nog een avond voor het verpleegkundig personeel van Almere op de rol staan.” 

 

Als Almeers bedrijf was de beslissing om deze samenwerking met Almere City FC aan te gaan snel gemaakt. ,,Ik woon zelf nu drie jaar in deze stad. Almere heeft bij buitenstaanders nog altijd niet zo’n mooi imago, terwijl het een hele gave stad is, met ontzettend veel mogelijkheden en kansen. Dat mogen we best met z’n allen naar buiten uitdragen. Ik ben dit periodesponsorschap allereerst aangegaan omdat ik het hartstikke leuk vind om dit voor de club te doen. Daarnaast houd ik er ook wel van om een lokale signatuur aan mijn bedrijf te geven. Ik hoop dat de acties die we in de komende periode organiseren daarna ook navolging krijgen. Dan maken we met z’n allen een stap voorwaarts.” 

Hoewel Bakker is opgegroeid met NAC Breda en hij ook die club een warm hart toedraagt, benadrukt hij dat hij inmiddels ook een sterke band met Almere City FC heeft. ,,Ik heb hier een business seat genomen omdat ik net in Almere woonde en nog niemand kende. Het leek mij een mooi vertrekpunt. Ik ervaar de wedstrijdavonden als erg gezellig. Je leert mensen kennen en het vergroot je wereld. Stiekem ben ik al fan”, glimlacht hij. 

Bakker roept de andere businessclubleden van Almere City FC eveneens op om nog nauwer betrokken te raken bij de MVO-projecten rondom de club. ,,Informeer actief en kijk waar je mee kunt doen, zodat we uiteindelijk samen beter worden. Laat dit maar het mooiste voorbeeld van het land worden.” 

Foto: Ron Baltus / sportshots.pro

Onze Ambassadeurs