Knakwortel verdwijnt uit supermarktschap
De knakwortel, bedacht door twee Almeerders, verdwijnt na anderhalf jaar weer uit de winkels van Albert Heijn.
Volgens bedenkers Valerie Bos en Koen Kaljee zijn er in de anderhalf jaar sinds de introductie ruim 70.000 pakjes gemarineerde boonpeen via de supermarktketen verkocht. Maar voor Albert Heijn is dit niet genoeg. Daarom liggen de knakwortels vanaf maart niet meer in het schap bij de supermarktketen. Een aantal horecagroothandels blijft de knakwortel wel verkopen.
De knakwortel is bedoeld als vegetarisch alternatief voor bijvoorbeeld de knakworst. De gemarineerde wortel is geschikt om te bakken of op de barbecue te leggen. Albert Heijn gaf de bedenkers in 2018 een aanmoedigingsprijs van 125.000 euro. De knakwortel werd vervolgens opgenomen in het assortiment van de supermarkt, al was de wortel niet in alle filialen te koop.
De bedenkers vinden het jammer dat de samenwerking met Albert Heijn stopt. Toch zeggen ze veel aan de publiciteit rond de introductie te hebben gehad. Zo werden verschillende restaurants, cateraars en evenementen afnemer van de wortels.
Over twee maanden verwachten bedenkers van de knakwortel nog een nieuw vergelijkbaar product te kunnen lanceren.