Veel Almeerders ontdekken e-consults in coronatijd

Geschreven door Redactie

Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zat een bezoek aan de huisarts er in maart en april dit jaar vaak niet in. Gelukkig konden veel Almeerders hun huisarts eenvoudig, gemakkelijk en veilig, online raadplegen via een e-consult. Dit is een medisch consult via internet. Verreweg de meeste Almeerders van 16 jaar en ouder kunnen hier gebruik van maken. De huisartsen leggen op hun website uit hoe het werkt.

Steeds meer patiënten ontdekken het e-consult en profiteren ervan. Werden er in februari in totaal 1.150 e-consults gedaan, in maart was er sprake van een bijna- verdubbeling naar 2.250 e-consults. In april steeg het aantal verder door naar 2.770.

Hoe werkt een e-consult?

Een e-consult is een vraag die u via een beveiligde internetverbinding aan uw huisarts of praktijkondersteuner stelt. Het gaat dan om een eenvoudige vraag, die geen spoed heeft. Bijvoorbeeld een vraag over een onderzoeksuitslag, leefstijl of over uw chronische ziekte. Uw huisarts of praktijkondersteuner streeft ernaar deze vraag binnen twee werkdagen te beantwoorden. Huisartsen in Almere gebruiken voor e-consults en ander digitaal patiëntencontact het systeem MijnGezondheid.net (MGn). Per 1 juli bieden alle huisartsenpraktijken deze mogelijkheid aan, de meesten doen dit nu al.

Meer digitaal gemak

Een e-consult maakt de zorg gemakkelijker. Dat geldt ook voor de andere mogelijkheden van MijnGezondheid.net. Zo kunt u via MGn herhaalmedicatie aanvragen en een gedeelte van uw eigen medisch dossier inzien. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, op een moment dat het u schikt. Zorg is dus elke dag dichtbij. Zo gauw het weer kan, komt ook de mogelijkheid voor het online inplannen van een afspraak bij de huisarts weer beschikbaar. Voor mobiele gebruikers heeft MijnGezondheid.net een app. Deze heet MedGemak en bevat ook alle handige mogelijkheden.

Gebruik stimuleren

Omdat MijnGezondheid.net heel handig is, hebben de Almeerse huisartsenpraktijken de handen ineen geslagen om het gebruik ervan te stimuleren. Zo hoeven alle cliënten geen toegang meer aan te vragen tot MijnGezondheid.net, maar kunnen ze meteen inloggen met hun DigiD met sms-code. In wacht- en spreekkamers worden folders met informatie uitgedeeld en medewerkers worden getraind om MijnGezondheid.net goed in te kunnen zetten.


Onze Ambassadeurs