Floriade past logo aan: groen maakt plaats voor blauw en geel
Het logo dat gebruikt wordt voor de Almeerse Floriade in 2022 is door de organisatie van het evenement aangepast.
Het gaat om kleine wijzigingen, zo zijn sommige letters nu niet meer groen maar juist blauw of geel. Het nieuwe ontwerp heeft 5.000 euro gekost, zo laat een woordvoerder weten.
Volgens de Floriade BV, die de wereldtuinbouwtentoonstelling organiseert, zijn er kritische kanttekeningen geplaatst door Almeerders en anderen over de leesbaarheid van het eerdere ontwerp. "Er waren zorgen over de leesbaarheid van het logo en de daarbij horende huisstijl. Ook in hoeverre deze passend waren voor een organisatie die zo inclusief mogelijk wil zijn."
De Floriade zegt daarmee te doelen op mensen met bijvoorbeeld kleurenblindheid of een andere visuele beperking. "Wij hebben van deze situatie gebruik gemaakt om het logo en de huisstijl van de Floriade dichter te laten aansluiten bij de hernieuwde positionering van de Expo." Naast wat nieuwe kleuren is ook de 'A' in het logo nu anders vormgegeven.
Nieuwe eisen voor het logo
Tegelijkertijd is er een variant van het logo bijgekomen die vierkant in plaats van rechthoekig is. Dit is gedaan in overleg met het Bureau International des Expositions (BIE). Dat is de instelling die toezicht houdt op de kwaliteit en frequentie van wereldtentoonstellingen. Door het BIE is de Floriade aangemerkt als een internationale expo. De vierkante variant was nodig om te voldoen aan alle richtlijnen van het BIE.