Provincie zeer teleurgesteld over beperkte stijging aantal treinen

Geschreven door Redactie

De provincie Flevoland is zeer teleurgesteld dat vanaf 2029 minder treinen rijden tussen Flevoland en Amsterdam/Schiphol, dan is afgesproken. In 2013 zijn met het Rijk, Regio, NS en ProRail afspraken gemaakt voor 18 treinen per uur, dat worden er 16. Nu zijn dat er nog 12. De stijging van zes treinen bleek niet mogelijk te zijn.

De uitbreiding is nodig, omdat er op termijn meer reizigers worden verwacht. Zonder de coronamaatregelen zijn dat er nu dagelijks zo'n 208.000, maar de prognose is dat dat er 271.000 per dag worden.

De meeste reizigers gaan er in de nieuwe situatie qua reistijd en wachttijden tijdens de overstap op vooruit. Een kleine groep van zo'n 5.300 mensen moet vaker overstappen of heeft een langere reistijd van meer dan vijf minuten.

Het plan kan op zijn vroegst in december 2028 ingepast worden. De vier extra treinen gaan rijden vanaf station Lelystad en Almere Oostvaarders. Ook worden sommige treinen aangepast van sprinter naar sneltrein of van intercity naar sprinter.

Een overzicht van de geplande wijzigingen:

Dronten: De twee sprinters richting Amsterdam Centraal gaan vanaf 2029 in Lelystad verder als intercity naar Schiphol. De intercity's stoppen niet meer op Amsterdam Centraal. Reizigers moeten overstappen in Lelystad of Almere.

Lelystad: De intercity's richting Schiphol stoppen straks alleen nog in Almere en Amsterdam Zuid. Niet meer in Almere Buiten en Duivendrecht.

Lelystad krijgt er twee extra sneltreinen bij richting Schiphol. Deze stoppen ook in Almere Buiten, Weesp en Amsterdam Zuid.

Almere Oostvaarders: Het station krijgt twee extra sprinters richting Amsterdam Centraal.

De twee sprinters richting Schiphol worden twee sneltreinen. Deze stoppen ook in Almere Buiten, Weesp en Amsterdam Zuid.

Almere: De sprinters richting Utrecht blijven bestaan, maar stoppen niet meer bij Utrecht Overvecht.


Onze Ambassadeurs