Flevoland ontwikkelt Snapchat Lens om te helpen bij studiekeuze
Het maken van een keuze voor een opleiding is op zichzelf al niet gemakkelijk. Door de komst van corona is dit zelfs nog veel moeilijker geworden. Om aankomend studenten hierbij te helpen, bedacht het ROC van Amsterdam - Flevoland een Virtuele Sectorenmarkt.
Zo kunnen studiekiezers door middel van augmented reality, via een medium dat bij hen populair is, kennismaken met alle studierichtingen.
Via Snapchat kunnen de studiekiezers zelf klikken door de stands van de sectoren. Sta je bij de stand van Uiterlijke Verzorging? Dan zie je bijvoorbeeld kappersscharen door de lucht vliegen. Wanneer je doorklikt naar de sector Luchthaven, zweven er vliegtuigen door je woonkamer. Wie de sector leuk vindt en meer informatie wil, drukt op de rode/oranje knop waarna er meer informatie over de sector en opleidingsrichtingen verschijnt. Ook zien de studiekiezers terug over welke eigenschappen je moet beschikken voor een baan in die sector. Aankomend studenten krijgen hiermee een privé-voorlichter in hun woonkamer. Virtuele voorlichter Talita neemt de studiekiezers mee langs alle sectoren. Zij kunnen gemakkelijk door de verschillende sectoren swipen. Telkens wisselt de stand als je naar een andere sector klikt. Andere kleuren, andere outfit en andere informatie.
De Virtuele Sectorenmarkt van het ROC van Amsterdam – Flevoland, ontwikkeld in samenwerking met social media agency GoSpooky, is een lens binnen Snapchat. Om de lens te gebruiken heb je de Snapchat app nodig. In de Snapchat app kun je de Virtuele Sectorenmarkt lens vinden via ontdekken door te zoeken op ROC van Amsterdam - Flevoland. Of je kunt de Snapchatcode scannen. De rest wijst zich vanzelf.