Horeca-ondernemers omzeilen Thuisbezorgd met eigen website
Horecaondernemers in Almere zijn een website begonnen waar klanten hun eten direct kunnen bestellen. Op die manier willen ze voorkomen dat Thuisbezorgd commissie en administratiekosten verdient.
Vanwege corona hebben veel horecaondernemers het zwaar. Het geld dat Thuisbezorgd verdient via ondernemers, kunnen ze naar eigen zeggen zelf heel goed gebruiken.
Het adres van de website is helpdehorecainalmere.nl. Het is onder meer een initiatief van cafetaria-medewerker Sonny Koenen. Hij probeert zo de ondernemers een hart onder de riem te steken in deze moeilijke periode. Het gaat daarbij om zaken die ook voor corona al aan bezorging deden, maar ook restauranthouders die noodgedwongen op maaltijdbezorging zijn overgestapt.
Koenen begrijpt dat Thuisbezorgd ook geld moet verdienen. "Alleen in deze tijd is het zo dat je daarvoor teveel kwijt bent. En via de eigen website van het restaurant zelf, heb je veel minder kosten."
De website is vooral bedoeld om klanten erop te wijzen dat eten gewoon via restaurants zelf besteld kan worden. Op helpdehorecainalmere staan de links naar die websites. "Het is helemaal kosteloos en vrijblijvend. We hebben al een stuk of honderd erop staan. En je ziet dat daar iedere dag drie tot vier aanvragen bij komen."
Andere ondernemers in Almere zijn begonnen met de verkoop van een speciale box. De opbrengst gaat naar 16 ondernemers. Er zit onder meer een mondkapje, eten en drinken in.