Taxibedrijf gehandicaptenvervoer toont beterschap

Geschreven door Redactie

Het gaat beter met het gehandicaptenvervoer in Almere, dat door taxibedrijf Salders wordt verzorgd. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad.

Salders scoort beter in het klanttevredenheidsonderzoek en er zijn minder klachten binnengekomen.


In februari dit jaar ontstond er commotie over de verlenging van het contract van Salders. De PvdA stelde destijds dat er veel klachten waren over de dienstverlening van het bedrijf. Zo zouden cliënten veel te laat gebracht en gehaald worden en zou de communicatie tussen vervoerder en cliënten stroef verlopen. 

Het college stelt nu dat er in de afgelopen maanden veel is verbeterd. In een klanttevredenheidsonderzoek scoorde Salders een 7,3. In de voorgaande jaren was dit nog 6,6 (2019) en 6,9 (2018). De communicatie over reistijden gaat beter, maar er is nog ruimte voor verbetering. Ook werd er een onafhankelijk klachtenbureau ingesteld. Het aantal klachten daalde van 104 in 2019 naar 30 dit jaar (tot 1 november). In oktober was er voor het eerst geen gegronde klacht. 


Een verbeterpunt blijft het terugbrengen van het aantal ritten dat 'te laat' is. Dat geldt ook voor het op tijd melden van te laat komen en het gebruik van de terugbelservice. 


Het contract van Salders loopt tot en met 1 januari 2022. Na de zomer van 2021 wordt bepaald of de vervoerder in aanmerking komt voor contractverlenging.