Bibliotheken gaan mensen helpen met lastige overheidscommunicatie
Vestigingen van de FlevoMeer Bibliotheek krijgen een informatiepunt waar mensen terecht kunnen met vragen over bijvoorbeeld een lastige mail of brief van de overheid. Ook willen de bibliotheken zich meer richten op digitale interactie.
De plannen staan beschreven in de Beleidsvisie 2021-2024 van FlevoMeer Bibliotheek, die in Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Zeewolde en op Urk zit. Volgens directeur Jan Gommer waren er al plannen voor meer digitale interactie, maar heeft de coronacrisis sommige ontwikkelingen versneld. "Corona heeft gezorgd voor veel veranderingen, een deel zal blijvend zijn. We willen ons de komende jaren richten op meer digitale interactie met ons publiek. En dan niet alleen met e-books en luisterboeken, maar ook met platforms waar mensen elkaar ontmoeten."
De bibliotheek wil er ook zijn voor mensen die juist moeite hebben met digitale interactie. Daarom beginnen de bibliotheken met een 'informatiepunt digitale overheid'. "We willen een soort toegangspoort zijn naar de digitale overheid, voor mensen die er niet uitkomen." Voor het personeel zal dat ook nog het nodige aanpassingsvermogen vergen, denkt Gommer. "Een bibliotheekmedewerker moet straks weten hoe het lokale netwerk eruit ziet. Ze hoeven natuurlijk geen kenner te worden van bijvoorbeeld belastingzaken, maar ze moeten wel de weg weten." De bibliotheekmedewerkers die bij dit loket gaan werken worden hierin geschoold.