Coronacrisis lijkt strop te worden voor Lelylijn

Geschreven door Redactie

De financiële gevolgen van de coronacrisis en het gebrek aan noordelijke eenheid dwarsbomen de komst van de Lelylijn. Dat blijkt uit onderzoek van Omrop Fryslân, RTV Drenthe en RTV Noord.

De treinverbinding tussen Lelystad en Groningen gaat tussen de vijf en tien miljard euro kosten. De kans dat een nieuw kabinet dat vrijmaakt voor de spoorlijn, is niet heel groot, concluderen de omroepen.

Verslaggevers van Omrop Fryslân, RTV Noord en RTV Drenthe hebben met tientallen (landelijk) oud-bestuurders, bestuurders, politici en wetenschappers gesproken over de mogelijke komst van de Lelylijn.

Lelylijn in verkiezingsprogramma's is geen garantie

De treinverbinding staat prominent in de verkiezingsprogramma's van negen partijen, maar dat is geen garantie dat de lijn er ook echt komt. CDA-prominent Pieter Omtzigt gaf tijdens het Noordelijke Lijsttrekkersdebat al een waarschuwing over verkiezingsbeloftes. "Dat heeft te maken met de situatie waarin wij ons als land bevinden", zegt hij. "Ik zie dat er een heleboel politieke partijen zijn die niets liever doen dan zoveel mogelijk beloven, terwijl we ons in de diepste economische crisis bevinden."

De steunpakketten voor ondernemers in de coronacrisis zorgen ervoor dat het geld in korte tijd snel verdampt. Minister Wopke Hoekstra (CDA) zei vorig jaar tegen RTL Z nieuwe bezuinigingen niet uit te sluiten. Geen goed voorteken voor de Lelylijn.

Lelylijn geen noodzakelijke investering

En juist de financiering van de Lelylijn is een pijnpunt. De spoorweg wordt in de zogeheten 'Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040' van demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) niet gezien als noodzakelijke investering, terwijl de verwachte kosten voor de lijn op minimaal vijf miljard euro liggen. Bovendien komt de Lelylijn voorlopig niet in aanmerking voor een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds.

Flevoland moet co-financieren

Uit het onderzoek van de noordelijke omroepen komt naar voren dat het van cruciaal belang is dat Noord-Nederland zorgt voor cofinanciering. Betrokkenen rond de lobby van de Zuiderzeelijn, de voorloper van de Lelylijn, wijzen erop dat de noordelijke provincies en de provincie Flevoland ook rond de Lelylijn een substantieel bedrag op tafel moeten leggen, om Den Haag te laten zien hoe groot de noordelijke wil is. "Zonder cofinanciering wordt het niks", zegt een van hen tegen de omroepen.






Onze Ambassadeurs