KWF vervolgt strijd tegen schelden met kanker
Met #TegenKK op de shirts in de populaire voetbalgame FIFA21 zet KWF vol in op het tegengaan van schelden met het woord kanker. Vanaf nu kunnen gamers bekende sterren als Messi, Ronaldo en Wijnaldum laten spelen met deze duidelijke boodschap op hun borst.
KWF werkt hiermee nauw samen met Bundled, een organisatie die wereldwijd professionele E-sporters vertegenwoordigt. Met een benefietwedstrijd bij het jeugdcomplex van FC Utrecht zetten onder anderen YouTubers Koen Weijland, Bas VV, Dani en Rarko de actie vandaag kracht bij.
Voetbal is met stip de nummer één sport in Nederland. Afgelopen jaar telde het amateurvoetbal maar liefst 1.179.000 leden en speelde er 1.200.000 Nederlanders de game FIFA 20, de digitale afgeleide van het voetbal.
“Elkaar online verrot schelden met kanker is een groot probleem. Ik host veel livestreams waar veel jongeren naar kijken en dan schrik je als je ziet hoe vaak het woord voorbij komt. Hetzelfde geldt voor reacties op social media platforms als Instagram en Twitter. Als je dan bedenkt dat het om een ziekte gaat waar zoveel (jonge) mensen mee te maken krijgen, dan kun je ervan uitgaan dat het een flink aantal mensen kwetst. Dat moet je toch niet willen” - YouTuber Koen Weijland
Gemene deler
Door samen te werken met mensen en partijen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren wil KWF deze groep aanspreken op een manier die ze kunnen omarmen.
"Tenminste één op de drie Nederlanders krijgt eens in zijn of haar leven de diagnose kanker te horen. Kanker raakt ons allemaal. Het gebruik van kanker als scheldwoord doet veel mensen onnodig pijn en zou onmiddellijk moeten stoppen. Met een opvallende mouwbadge wordt het onnadenkend gebruik van kanker als scheldwoord hopelijk een onderwerp van gesprek in kleedkamers en sportkantines.,” legt Johan van de Gronden, directeur KWF Kankerbestrijding uit.
De boodschap offline uitdragen
Naast aandacht in FIFA21 wil KWF ook in de offline wereld schelden met het woord kanker tegengaan. De organisatie spoort amateurverenigingen aan om aan die ambitie bij te dragen door met een speciale #TegenKK mouwbadge op het shirt te spelen. De badge werd ontwikkeld in samenwerking met kledingfabrikant Jako en de eerste tien clubs spelen inmiddels al met het statement op hun shirt. Een deel van de opbrengst van de verkoop van mouwbadges gaat naar KWF.