'Verleg vliegroutes naar IJsselmeer'
Als het luchtruim de komende jaren wordt aangepast, wil Flevoland dat de Schiphol-routes worden verlegd naar boven het IJsselmeer. Dan hoeven er minder vliegtuigen over Lelystad en Almere. Dat is één van de voorstellen die de provincie en de zes Flevolandse gemeenten doen in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de aanstaande herindeling.
Het ministerie begint dit jaar met de procedures om in 2023 te komen tot een herindeling van het luchtruim. Die moet de problemen met de lage routes van en naar Lelystad Airport oplossen, maar ook rond andere luchthavens de overlast verminderen. Tegelijk worden bij de herindeling nieuwe afspraken gemaakt over oefengebieden voor Defensie.
Wachtgebied moet opschuiven
De provincie en de gemeenten weten niet of hun wensen haalbaar zijn, maar ze zien graag dat het huidige wachtgebied tussen Lelystad en Dronten opschuift naar het IJsselmeer. Vliegtuigen naar Schiphol komen dan veel minder over Lelystad en Almere. Een wachtgebied is een gebied waar, bij grote drukte vliegtuigen te laten wachten, voor ze mogen landen. Daar 'cirkelen' deze vliegtuigen rond totdat ze toestemming krijgen om te landen.
Vierde 'snelweg'
Flevoland zou er ook bij gebaat zijn als er een vierde 'snelweg' voor vliegtuigen komt, die via Zuidoost-Nederland loopt. Dit ontlast de route over Overijssel, Gelderland en Flevoland. Ook sneller opstijgen en later dalen vermindert overlast.
Herindeling mag niet leiden tot vertraging
De provincie en de gemeenten stellen als randvoorwaarde dat de herindeling niet mag leiden tot vertraging van de openstelling van Lelystad Airport. De overheden pleiten zelfs voor meer capaciteit in het luchtruim naar het zuiden, zodat Lelystad kan doorgroeien naar de afgesproken 45.000 vliegbewegingen per jaar. Verder moeten vliegroutes zo veel mogelijk ruimte bieden aan moderne windmolenparken.