60 technasiascholieren maken opdracht voor Rijkswaterstaat

Geschreven door Redactie

Zo’n 60 technasiascholieren van het Almere College in Dronten en RSG Slingerbos in Harderwijk maken ter afsluiting van hun tweede jaar een technische eindopdracht.

Deze keer mocht Rijkswaterstaat de opdracht verzorgen: maak een duurzaam ontwerp voor het project A6: aanpak verkeersdrukte Almere Oostvaarders - Lelystad, de verbreding van de A6 tussen Almere Oostvaarders en Lelystad.


Scholieren helpen Rijkswaterstaat bij technische vraagstukken 

Door samenwerking met het bedrijfsleven komen de scholieren in aanraking met technische vraagstukken. In kleine teams werken ze aan actuele, technische opdrachten. Zo doen ze veel kennis, ervaring en indrukken op. Zo helpt Rijkswaterstaat actief mee om leerlingen te interesseren voor de bètatechnische sector en daardoor het instroomtekort te verminderen. De creativiteit en het niveau van de technasiascholieren kan verrassend resultaat opleveren. Ze komen vaak met creatieve, out-of-the-box-invalshoeken, die een uitgangspunt kunnen vormen voor nieuwe ideeën en plannen binnen het project.


Toewerken naar de meest duurzame snelweg van Nederland 

Rijkswaterstaat wil de meest duurzame snelweg van Nederland aan gaan leggen. Dat klinkt leuk, maar hoe bedenk je waar je zonnepanelen kunt plaatsen zonder dat het inboet op de landschappelijke kwaliteiten? Hoe verbreed je een viaduct met minimale aanpassingen en hoe zorg je voor een circulaire bouwwijze? Zo maar wat vragen die de scholieren mee moeten nemen in hun opdracht.


Locatiebezoek snelweg A6 Almere-Lelystad 

Na een uitgebreide briefing zijn de scholieren op 8 mei 2019 op locatie geweest. Bij de verzorgingsplaats langs de snelweg A6 tussen Almere en Lelystad hadden Jan Kolvoort, planstudiemanager en Monica Melis, omgevingsmanager een kick-off meeting georganiseerd. Zij gaven een uitgebreide presentatie over wat zij doen voor Rijkswaterstaat en wat er gaat gebeuren bij het project A6 Lelystad. Zij legden uit hoe je tot een wegontwerp komt, welke stappen je moet volgen om tot een procedure te komen en wat er allemaal moet gebeuren voordat de realisatie kan starten. Om te laten zien waar het over gaat, bezochten de scholieren op de fiets de Knardijk, de Lepelaarstocht en de Praamweg langs het tracé. Welke uitdagingen spelen daar en waar lopen ze tegen aan op deze locaties? Zelf kijken levert extra informatie op. Er werden foto’s gemaakt en vragen gesteld. Zo kunnen de scholieren aan de slag met hun opdracht.


Eindpresentatie 

In de week van 10 juni 2019 gaat Melis langs bij de scholieren. Dat is een soort tussenbeoordeling, hoe gaat het nu en hoe ver zijn ze met ontwerpen? Missen ze nog informatie of waar lopen ze tegen aan? De antwoorden helpt ze verder met de opdracht. Uiteindelijk volgt er voor het einde van het schooljaar een eindpresentatie van het ontwerp dat ze maken. Dat is in de vorm van een maquette. Niet alleen de school beoordeelt de ontwerpen, Kolvoort en Melis beoordelen mee. Misschien zit er straks een ontwerp van een van de scholieren in het tracé van de A6 Lelystad?

Onze Ambassadeurs