Prijsverschil A-merken en huismerken groter geworden

De Consumentenbond schrijft op basis van onderzoek bij vijftien Nederlandse supermarktketens dat A-merken in de schappen een stuk duurder geworden zijn. Door de prijsstijging van A-merken is het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groter geworden. 


Je kunt zo ruim 40 procent besparen op dagelijkse boodschappen door producten van huismerken te kopen in plaats van A-merken, aldus de consumentenorganisatie. Het prijsverschil is hiermee groter dan in 2018 waar een boodschappenkar vol met huismerken 36 procent goedkoper was. 


Gemiddeld kost een kar met negentig dagelijkse boodschappen van een A-merk nu 177 euro, maar een kar vol met soortgelijke producten van huismerken is ruim 70 euro minder. 


De Consumentenbond schrijft dat de prijsstijgingen niet alleen te verklaren zijn door de btw-verhoging. Aan het begin van dit jaar ging de btw van 6 naar 9 procent, maar vaak lag de gemiddelde prijsstijging vaak stukken hoger. 


Supermarkten en fabrikanten wijzen naast de btw-verhoging naar duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Volgens de Consumentenbond is het opmerkelijk dat er nauwelijks sterk in prijs gestegen huismerkproducten werden gevonden. Wel geven ze aan dat huismerken minder vaak in de aanbieding zijn dan A-merken. 


Onze Ambassadeurs