Autoriteit Persoonsgegevens heeft te weinig mankracht voor aantal privacyklachten

In de eerste helft van dit jaar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) 59 procent meer klachten ontvangen dan in de zes maanden daarvoor. Om het aantal klachten aan te kunnen heeft de AP niet genoeg mankracht, schrijft de toezichthouder in een maandag verschenen persbericht. 


Zo ontving de AP in de eerste helft van dit jaar meer dan vijftienduizend klachten, waaronder ook internationale klachten. De autoriteit schrijft: “Een verklaring hiervoor is dat de mogelijkheid om privacy klachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt”. 


Van alle klachten heeft een derde te maken met privacyrechten, bijvoorbeeld het recht op inzage in je gegevens bij verschillende websites en organisaties. Ook meldt het AP dat een relatief grote hoeveelheid klachten gaat over het doorgeven van persoonlijke informatie aan derden. Er wordt het meest geklaagd over zakelijke dienstverleners zoals energieleveranciers. Zo’n 42 procent van het aantal klachten gaat over dergelijke bedrijven.  


De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is sinds 25 mei 2018 van kracht in Europa. Dat houdt onder meer in dat burgers klachten mogen indienden bij de AP als zij vermoeden dat een bedrijf of organisatie zich niet aan de privacywet houdt. 


Onze Ambassadeurs