Origineel nieuwsbericht gaat hoger geplaatst worden in zoekresultaten Google

Geschreven door Redactie

Google gaat zijn algoritmes aanpassen zodat het originele bericht rondom een nieuwsgebeurtenis voortaan hoger in de resultaten eindigt. Google wilt daarmee gebruikers inzicht geven in waar het nieuws vandaan komt. 


Google toonde voorheen het laatste nieuws dat de meeste context bood om gebruikers optimaal te voorzien. Het originele artikel is echter niet altijd direct vindbaar voor de gebruiker door de grote hoeveelheden artikelen die andere media plaatsen na het bericht dat door het nieuws als eerste uitgebracht werd. Google wilt daar nu verandering in aanbrengen door zowel het originele bericht als artikelen met extra context te tonen. 

Door het aanpassen van het beoordelingssysteem van nieuwsartikelen wordt het artikel aangepast. Een team van duizenden mensen wereldwijd van Google beoordelen de kwaliteit en betrouwbaarheid van een nieuwsartikel.

Er staat in de nieuwe richtlijn dat beoordelaars een artikel als van “zeer hoge kwaliteit” moeten beoordelen als het om nieuws gaat dat “informatie biedt die anders niet bekend geworden was”. Hoe hoog een artikel komt te staan bepaalt een algoritme, maar door de hoge beoordeling van het originele stuk, zal deze automatisch hoger moeten eindigen en langer zichtbaar moeten blijven.

Google onderstreept de vaardigheden, tijd en moeite die vereist zijn voor originele journalistieke stukken en noemt het als een van de redenen voor de wijziging. Het medium zou door de aanpassing naast het originele artikel kunnen profiteren van meer zichtbaarheid in van het stuk in Google.


Onze Ambassadeurs