Supermarkt Albert Heijn vanwege kip verkozen tot Liegebeest van het jaar

Albert Heijn is door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier verkozen tot Liegebeest van het jaar. Dat maakt de organisatie dinsdag bekend. Deze prijs is bedoeld voor bedrijven die consumenten om de tuin leiden met claims over dierenwelzijn die niet kloppen volgens Wakker Dier. 

Vanwege de verpakking van de AH Kip werd de Albert Heijn verkozen. Op die verpakking staat dat kippen “meer ruimte” krijgen, waar helemaal niks van klopt, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. Er staan bij de supermarktketen zestien kippen op een vierkante meter, zonder daglicht, stelt Wakker Dier. Kippen krijgen daarmee de minste ruimte in vergelijking met andere supermarktketens.

Anne Hilhorst van Wakker Dier schrijft: “Dit is een duidelijk signaal van Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie pr-praatjes slikken. Het wordt tijd dat bedrijven die zich schuldig maken aan mooie praatjes eindelijk echt stappen gaan zetten voor dierenwelzijn en niet het leed achter hun producten verbloemen met gelikte pr-taal”.

In 2017 werd Albert Heijn ook al verkozen tot Liegebeest van het jaar, omdat de supermarkt in een artikel over serranoham een foto liet zien van varkens die vrij in de wei rondliepen, terwijl de varkens in werkelijkheid in krappe stallen leefden. In 2018 kreeg Rabobank de titel.

De drie andere genomineerden voor de Liegebeest-prijs dit jaar waren “teder geproduceerde” chocolade van Milka, “stressvrije” Ierse vleesrunderen van Bord Bia en “liefdevol” afgevoerde lammetjes van Jumbo’s geitenkaas. Inmiddels heeft Jumbo gezegd de uitspraak te betreuren en deze te rectificeren.


Onze Ambassadeurs