Digitale reclameborden: "Stop ermee nu het nog kan"
Als het aan de gemeente Almere ligt, zijn vanaf volgend jaar digitale reclameborden onderdeel van het stadsgezicht.
Op de borden, een soort grote televisies, kunnen naast stilstaande beelden ook bewegende video's te zien zijn.
Op dit moment leveren de reclamevitrines Almere jaarlijks 1,3 miljoen euro op. Als er niets verandert, vreest de gemeente dat de inkomsten met 900.000 euro zullen dalen. Daarom wil het stadsbestuur digitale reclameborden introduceren. De vraag hiernaar neemt toe, omdat bedrijven dan meer reclames kunnen laten zien op hetzelfde reclamebord. Daarnaast moeten er ook op meer plekken in de stad reclamevitrines komen. In de plannen zijn straks 37 extra locaties beschikbaar.
"Allemaal gedachten die je niet wil hebben"
Dit soort digitale borden is niet nieuw. In andere gemeentes staan ze al. Zo ook in Utrecht waar lang niet iedereen er blij mee is. "Het is gemaakt om zoveel mogelijk jouw aandacht te trekken, zodat je niet rustig met je eigen gedachten kunt rondlopen. Je moet meteen de gedachte krijgen; koop dit! Allemaal gedachten die je niet wil hebben", aldus Egbert Wesselink van Actiegroep Binnenstad030.
Ook in Amsterdam staan al jarenlang digitale reclameborden, maar het stadsbestuur lijkt er nu een beetje op terug te komen. Mede op initiatief van GroenLinks Amsterdam gaat de stad nu digitale videoreclames verbieden. "We zijn in Amsterdam al jarenlang bezig met de drukte, met de reclame overal en de commercialisering. Ik vond het daarom gek dat we overal televisies in de openbare ruimte zagen, die reclamefilmpjes gingen uitzenden", aldus Zeeger Ernsting van GroenLinks Amsterdam.
Onveilig
Daarnaast komt ook de veiligheid in het geding, zegt Willem Vlakveld van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "We weten uit onderzoek dat als je langer dan twee seconden naar iets kijkt, de kans op een ongeval aanzienlijk verhoogt. Je wilt dat mensen op hun verkeersomgeving letten en niet naar reclameborden kijken."
"Stop nu het nog kan"
Binnenkort begint de zoektocht van de gemeente Almere naar een bedrijf dat de digitale reclamevitrines in de stad kan plaatsen. Over ongeveer een jaar moeten die geplaatst worden. Egbert Wesselink van de Utrechtse actiegroep Binnenstad030 heeft nog een advies voor Almere: "Stop nu het nog kan, stoppen!"