T-Mobile omleiding internetverkeer leidt tot vertraging bij klanten
Sinds het internetverkeer van telecombedrijf T-Mobile niet meer via Amsterdam maar via Duitsland geleid wordt, klagen steeds meer gebruikers met een T-Mobile Thuis-abonnement over langzamer internet.
Het internetverkeer van T-Mobile Thuis lijkt nu via het netwerk van het Duitse moederbedrijf Deutsche Telekom te lopen, het AS3320 DTAG-knooppunt om precies te zijn. Voorheen ging dit altijd via de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), het internetknooppunt in Amsterdam.
Al enkele dagen wordt er op het internetforum van T-Mobile geklaagd door klanten. Zij rapporteren bijvoorbeeld vertraagde dataoverdrachten en legere downloadsnelheden. De routes van het internetverkeer zijn door T-Mobile omgeleid voor een “kwaliteitsverbetering”, aldus een woordvoerder van T-Mobile.
Volgens de klantenservice zouden de problemen rond de rerouting niet alle klante treffen. Hoeveel klanten problemen ondervinden, is niet duidelijk. T-Mobile spreekt van een “kleine groep”.
"We hadden niet verwacht dat het klanten zou raken", aldus de woordvoerder. "We werken nu dag en nacht om aanzienlijke capaciteit toe te voegen aan specifieke routes op het netwerk."
Update: T-Mobile heeft n.a.v. de feedback van haar klanten besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie.