Brandweer tevreden over inzet crashtenders bij natuurbrand
Brandweer Flevoland is tevreden over de inzet van de crashtenders van Lelystad Airport bij de natuurbrand langs de A6 bij Lelystad gistermiddag. Het is voor het eerst sinds de wagens zijn aangeschaft dat ze buiten het luchthaventerrein zijn ingezet. Bij de brand ging een natuurstrook van 250x60 meter verloren.
De crashtenders zijn eind februari naar Lelystad Airport gekomen en zijn bedoeld voor het bestrijden van branden bij vliegtuigongelukken. Op de luchthaven staan twee wagens, elk met 10.000 liter water, 1.300 liter schuim en 250kg poeder aan boord. De Rosenbauer Panthers behoren tot de grootste en snelste brandweervoertuigen van ons land.
Meer bluskracht
Na het uitbreken van de natuurbrand tussen de Landerijen en de A6 probeerde de brandweer eerst met standaard bluswagens het vuur te bestrijden. Al snel werd duidelijk dat de wagens niet dicht genoeg bij de brandhaard konden komen. Om snel veel water op het vuur te kunnen spuiten werd besloten de crashtenders in te zetten.
Vuur snel uit
Met behulp van de politiehelikopter werden een aantal hotspots gevonden. Door de grote spuitkracht van de luchthavenwagens kon vanaf de rand van het natuurgebied tot diep in het bos gespoten worden. Volgens een woordvoerder van de brandweer Flevoland was daardoor het vuur vrij snel onder controle. "Met conventionele bluswagens had de bestrijding veel langer geduurd en was ook minder effectief geweest. De crashtenders hebben hun nut daarmee absoluut bewezen."
Landelijk al vaker
Het is overigens niet voor het eerst dat brandweerwagens van luchthavens gebruikt worden voor het bestrijden van 'gewone branden'. Bij de brand bij Chemie Pack op een industrieterrein in Moerdijk in 2011 schoot defensie de brandweer te hulp met haar luchthavenblusvoertuig. Ook bij de brand op een scheepswerf in De Punt, Drenthe, in 2008 werd voor de bestrijding een crashtender van de naburige luchthaven Groningen Airport Eelde ingezet.