Friesland trekt kar met voorstel Lelylijn
De provincie Friesland gaat de regie nemen om een voorstel voor de Lelylijn in te dienen bij het nieuwe Nationaal Groeifonds van het Rijk. Wanneer het voorstel precies wordt ingediend, is nog niet bekend. Dat zegt de Friese gedeputeerde Avine Fokkens tegen Omroep Flevoland.
Het kabinet heeft maandag het Groeifonds gepresenteerd. Daarin stopt het Rijk de komende vijf jaar twintig miljard euro voor projecten op het gebied van kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur. De eerste projecten moeten voor november bij de ministeries van Financiën en Economische Zaken worden ingediend. Een nieuwe commissie gaat beoordelen of ze de economie op lange termijn blijvend zullen versterken.
'Lelylijn kan rendabel zijn'
Friesland trekt al langer de kar als het gaat om de spoorverbinding van Lelystad tot Groningen via Heerenveen en Drachten. Ondanks de investering van 4,3 tot 6,4 miljard euro is de spoorlijn kostendekkend te exploiteren, zo bleek in juni uit een onderzoek van de drie noordelijke provincies en werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Nu het kabinet de inschrijving voor ideeën tot 1 november opent, ontstaat er tijdsdruk om snel met een voorstel te komen. Toch wil de Friese gedeputeerde niet overhaast te werk gaan. Zij wil een goed voorstel opstellen dat met betrokken provincies en partijen wordt geschreven. "We moeten ons niet in de voet schieten en te snel willen handelen en geen broddelwerk leveren", aldus Fokkens. De provincie trekt hierbij op met het bedrijfsleven en potentiële bouwbedrijven.
Meer opties
De aanleg van de Lelylijn zou bij het Nationaal Groeifonds kunnen worden ingediend, maar Fokkens ziet ook andere kansen om de spoorverbinding voor elkaar te krijgen. "Het is belangrijk dat de Lelylijn in OV 2040 komt, de rijksplannen voor het openbaar vervoer in 2040. Hetzelfde geldt voor het meerjarige programma voor infrastructuur. En de Lelylijn moet in het nieuwe regeerakkoord komen."
'Gedeputeerde moet zich meer inzetten'
Volgens Wim van Wegen van de Initiatiefgroep Lelylijn zijn er al zeker vijf partijen die de Lelylijn in hun ontwerp-verkiezingsprogramma's hebben genoemd. Onlangs kwam de PvdA met een plan voor vijf miljard euro, waarin de spoorlijn is genoemd.
Van Wegen, ook raadslid voor D66 in Noordoostpolder, staat de deur meer dan op een kier. Na anderhalf jaar van lobby voor de spoorlijn, heeft de initiatiefgroep voor elkaar dat er uitvoerig over het project wordt gesproken. Wel vindt Van Wegen dat de provincie Flevoland en vooral VVD-gedeputeerde Jan de Reus zich meer voor de Lelylijn moet inzetten. Hij constateert dat de gedeputeerde op twee paarden wedt en meer prioriteit geeft aan de IJmeerverbinding.
"Het Groeifonds biedt een unieke kans om de Lelylijn te realiseren". Het voldoet volgens Van Wegen aan de voorwaarde dat het project de nationale economie blijvend verstrekt. "Bij uitstek. De Lelylijn is geen doel op zich, maar een middel om de economie van Noord-Nederland een boost te geven en de leefbaarheid te vergroten."
Boven-provinciaal belang
Een woordvoerder van de provincie Flevoland zegt dat de provincie de voorwaarden van het Nationaal Groeifonds gaat bestuderen en bekijken welke projecten geschikt zijn om in te dienen. Dat moeten projecten van boven-provinciaal belang zijn.