Renault 5 terug op de markt - elektrisch

Geschreven door Redactie

De nieuwe topman Luca de Meo gooit het roer om bij de Franse autobouwer Renault. Hij wil minder modellen maken, maar die zijn wel vaker elektrisch en ze moeten meer winst opleveren. Eén van de nieuwe modellen is de oude vertrouwde Renault 5, maar dan in een elektrisch jasje. De Meo ontketent naar eigen zeggen een 'Renaulution', de samentrekking van Renault en het Franse woord voor revolutie. 


Het draait in zijn nieuwe strategische plan niet meer om zoveel mogelijk auto's te maken en te verkopen, maar om winst te maken. 

De Renault 5 wordt in een nieuw elektrisch jasje gestoken en de Renault 4 mogelijk ook. De nieuwe Renault 5 lijkt overigens nog maar heel in de verte op het model dat in 1972 op de markt kwam. Samen met een toeleverancier zal Renault, mogelijk in Noord-Frankrijk, een fabriek voor batterijen voor elektrische auto's bouwen. Ook wil het concern gaan samenwerken op het gebied van brandstofcellen voor auto's. 


De omslag bij Renault is geen luxe. De coronacrisis hakt erin. In 2020 daalden de verkopen met 21 procent, dat is de helft meer dan de krimp van de automarkt als geheel. Het resultaat over 2020 is nog niet bekendgemaakt. In het eerste halfjaar was er een fors verlies van 7,4 miljard euro. Renault kreeg al steun van de Franse overheid. 


Om winstgevender te worden gaat Renault ook flink in de kosten snijden. Zo moeten de kosten per auto met 600 euro omlaag en als je 3,1 miljoen auto's maakt in 2025, zoals het plan is, dan tikt dat aardig aan. Vorig jaar maakte Renault overigens nog 4 miljoen auto's, maar dat komt niet meer terug. Winstmarge in plaats van marktaandeel is zoals gezegd nu het motto. Vorig jaar maakte Renault al bekend om 15.000 banen te schrappen. De Meo wil ook minder investeren. De kostprijs moet door dat alles met 30 procent dalen. Naast kosten verlagen wil Renault zich buiten Europa op een aantal groeimarkten richten, zoals Latijns-Amerika, India en Rusland. 



Onze Ambassadeurs