Intelligente camera Buitenring controleert 4 weken lang op bellen achter het stuur
Automobilisten die achter het stuur zitten te bellen of appen, kunnen sinds vorige week een boete op de mat verwachten als ze over de Buitenring (N702) bij Almere rijden. Langs de provinciale weg is een intelligente camera geplaatst die ook schuin in passerende auto's kan kijken.
Volgens het Openbaar Ministerie (OM) signaleert de camera zelf of een bestuurder mogelijk met zijn of haar telefoon bezig is. In dat geval worden foto's doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Daar wordt door een medewerker beoordeeld of een bestuurder daadwerkelijk zit te bellen of op een ander manier is afgeleid van het verkeer. Als dat zo is, wordt er een boete van 240 euro opgelegd.
Het OM heeft drie camera's van dit type uit Australië geïmporteerd. Twee ervan staan doorgaans op viaducten boven snelwegen. De derde camera wordt langs verschillende provinciale wegen ingezet en staat nu tot half maart langs de Buitenring. Volgens het OM gaat het nog om een pilot. Zo wordt nog bekeken hoe lang de camera's op 1 locatie effectief blijven en hoeveel tijd het gemiddeld kost om ze ergens te plaatsen. Op termijn zullen volgens het OM meer camera's worden gekocht en ingezet.
Tijdens de pilot wordt ook de juridische kant van het systeem getoetst. Wanneer iemand het niet eens is met de opgelegde boete, kan dit leiden tot rechtszaken. Een bestuurder uit Dronten vocht onlangs bijvoorbeeld een boete voor bellen achter het stuur aan, omdat hij zijn toestel niet in de hand had, maar op zijn been had liggen. Het OM stelt dat een automobilist ook in dat geval afgeleid is. De beroepsprocedure over deze boete loopt nog, maar in afwachting daarvan heeft de Drontenaar de boete volgens het AD al wel moeten betalen.
Er zijn ook gevallen bekend, waarbij bellers hun telefoon in een hoofddoek hadden gestoken, of met hun hoofd op de schouder klemden. In al dat soort gevallen vindt het OM dat er sprake is van afleiding in het verkeer. Volgens het OM speelt bij 1 op de 3 ongevallen in het verkeer afleiding een rol.
Dat de camera's hun werk goed doen, is volgens het OM in de testperiode al ruimschoots gebleken. Tijdens een bepaalde testdag werden met twee camera's 400 overtredingen gesignaleerd. Hierbij is er langs een drukke N-weg voor 24 uur gemeten en op een locatie op een viaduct boven een snelweg is er 6 uur gemeten.