Gezond de feestmaand doorgaan

Geschreven door Redactie

De voordelen van een wandeling.

Een makkelijke en gezonde manier om bewust bezig te zijn is belangrijk tijdens de feestdagen en de koude wintermaanden. Lichaamsbeweging hoeft niet moeilijk te zijn of speciaal in een gym gedaan te worden. Iets eenvoudigs als een dagelijkse wandeling kan al een goede bijdragen leveren aan een gezonde levensstijl.

Regelmatig wandelen kan je helpen om:

  • Een gezond gewicht te behouden of lichaamsvet te verliezen;
  • Aandoeningen te voorkomen, waaronder hartaandoeningen, beroertes, hoge bloeddruk, kanker en diabetes;
  • De cardiovasculaire conditie te verbeteren;
  • Spieren te versterken;
  • Je uithoudingsvermogen van je spieren te verhogen;
  • Calorieën te verbranden;
  • Je humeur, cognitie, geheugen en slaap te verbeteren;
  • Balans en coördinatie te verbeteren;
  • Een goed immuunsysteem te creëren;
  • Stress en spanning te verminderen.

Hoe verder en vaker je loopt, hoe groter de gezondheid voordelen uiteindelijk zullen worden. Je kunt beginnen met een korte wandeling op een rustig tempo, of als je al wat conditie hebt een grotere wandeling op een hoger tempo lopen. Al snel zult je merken dat het makkelijker begint te worden en kun je dus voor langere afstanden gaan. Door regelmatig een goed stuk te wandelen zul je na een paar weken al snel de positieve effecten ervan ervaren.

 Je kan ook tijdens een rustige wandeling periodes afwisselen met stevig wandelen. Dit is een soort intervaltraining, en is heel goed voor het verbeteren en onderhouden van een gezonde cardiovasculaire conditie. Deze manier van wandelen zorgt ook voor meer verbranding van de calorieën dan een gewone wandeling.