Waarom F1's overstap van 13-inch naar 18-inch banden belangrijk is
Pirelli vertelt ons over het rubber voor de races van volgend jaar, en waarom dat rubber in de F1 is.
Decennialang hebben F1-auto's gereden op 13-inch wielen, omwikkeld met banden met een hoog profiel op de flanken. Maar als onderdeel van 2022 radicale technische shakeup, de sport is nu net als veel van de rest van de racewereld als het gaat om het aannemen van 18-inch wielen en nieuwe, low-profile race rubber.
In de eerste decennia van de F1 was er veel vrijheid in de keuze en afmetingen van de wielen, wat een schok zou kunnen zijn voor diegenen die gewend zijn aan het rigide en prescriptieve reglement van de huidige sport. De overstap naar standaard 13-inch wielen vond plaats in de jaren tachtig, op een moment dat 13-inch wielen nog vaak werden gemonteerd op wegauto's, zij het kleinere, goedkopere exemplaren.
De limiet op de wielmaat werd ingevoerd om de teams ervan te weerhouden steeds grotere remmen op de wagens te monteren; veel inhaalwerk gebeurt in de remzones en een gevolg van de kortere remafstanden is dat inhalen veel moeilijker wordt. Dit helpt laat zien dat klachten over de afwezigheid van inhalen in de F1 zijn niets nieuws, en als je je afvraagt waarom de ambtenaren niet gewoon verplicht de remdiameter in dezelfde regelboek dat verplicht wieldiameter, dat uiteindelijk wel gebeurd.