Eenvoudige tips om thuiswerken aan te pakken

Geschreven door Redactie

De uitbraak van het coronavirus heeft voor ons allemaal grote levensveranderingen betekend, inclusief aanpassing aan nieuwe manieren van werken.

Terwijl sommigen van ons zijn teruggekeerd naar onze normale werkplek, werken velen nog steeds vanuit huis. Thuiswerken heeft voordelen waar sommigen van ons van genieten (tot ziens woon-werkverkeer!), maar voor velen onder ons waren veranderingen als deze ook een uitdaging.

Het voelen van stress, gebrek aan motivatie, angst en onzekerheid is volkomen normaal. Daarnaast maken velen van ons zich misschien zorgen over toekomstige baanvooruitzichten of de beste manier om werk te combineren met ons persoonlijke en gezinsleven. Deze eenvoudige tips kunnen je helpen om je productiever en gemotiveerder te voelen en voor jouw geestelijke gezondheid te zorgen terwijl je thuis werkt.

Zonder vaste schema's kunnen de grenzen tussen werk en persoonlijke tijd vervagen en stressvol zijn om het goed te doen. Volg indien mogelijk je normale slaap- en werkpatroon en blijf consistent.

Het belangrijkste is dat wanneer je werkdag stopt, je ​​stopt met werken. Sluit af, stop met het controleren van e-mails en concentreer je je op je privéleven. En probeer aan het eind van de dag op je gebruikelijke tijd naar bed te gaan. Als je kunt, zoek dan een rustige ruimte uit de buurt van mensen en afleiding zoals de tv (of de keuken, als je zin hebt in een snack).

Verzamel alles wat je nodig hebt op één plek voordat je aan het werk gaat. Opladers, pennen, papier en al het andere en sluit de deur als je kunt. Probeer zelfs in een kleine of gedeelde ruimte een werkruimte aan te wijzen. Maak je ten slotte op je gemak. Hoewel het verleidelijk kan zijn om op de bank te zitten, is het veel beter om aan een bureau of tafel te zitten.

Tijd maken voor pauzes is belangrijk om stressgevoelens te beheersen. Probeer lunch en regelmatige schermpauzes te nemen en geef jezelf de tijd om je op iets anders te concentreren, zodat je je meer gefocust voelt wanneer je terugkeert. Zelfs slechts 5 tot 10 minuten korte pauzes per uur kan je productiviteit echt helpen. Maak een tijd vrij om te gaan wandelen, hardlopen of fietsen voor een frisse neus of een kopje koffie.

Binnen en buiten het werk is menselijke interactie belangrijk, dus plan videogesprekken en pak de telefoon in plaats van te e-mailen. Als je moeite hebt met thuiswerken, praat dan met je collega's of manager over je zorgen. En onthoud, je collega's voelen waarschijnlijk hetzelfde als jou. Vraag hoe het met ze gaat en of er manieren zijn waarop je elkaar kunt steunen.

Grenzen stellen met andere leden van je huishouden is de sleutel tot mentaal welzijn tijdens het thuiswerken. Je kunt flexibeler zijn als je thuis werkt, dus geniet ervan. Maar het kan ook moeilijk zijn als er andere afleidingen zijn, zoals kinderen thuis, die misschien denken dat je op vakantie bent en tijd met je willen doorbrengen.Praat over je behoeften, vooral met familie. Herinner hen eraan dat je nog werk te doen hebt en rustige tijd nodig hebt om het te doen, en deel je planning.

Onthoud dat dit een ongebruikelijke situatie is en dat de dingen niet normaal zullen aanvoelen. Wees aardig voor jezelf en erken dat je misschien niet zo productief bent als je normaal zou zijn. Wees realistisch over wat je onder de omstandigheden kunt bereiken en ontspan als je werk erop zit.