Hoe verbeter je je uithoudingsvermogen?

De één heeft al een goed uithoudingsvermogen en de ander is het misschien kwijtgeraakt door het thuis zitten.

Gelukkig zijn er veel manieren om dit weer goed op te pakken of om het nog extra te verbeteren. 

Let op je voeding. Voeding is de brandstof waar je lichaam energie uit haalt. Een gezond, gebalanceerd dieet houdt je lichaam gezond en energiek, waardoor je uithoudingsvermogen verbetert. Probeer een goed gebalanceerd dieet te volgen, met weinig vet en veel fruit en groenten. Zo blijf je gezond en kan je langer en meer bewegen gedurende de dag.

Drink genoeg water. Dat er voordelen van veel water drinken zijn wist je wel. Je valt er van af, het voorkomt nierstenen, en nog veel meer. Water kan ook helpen om je uithoudingsvermogen te vergroten, doordat het vermoeidheid van de spieren voorkomt. Spierweefsel dat is uitgedroogd presteert minder goed, dus probeer ongeveer 0,5 liter water te drinken een paar uur voordat je gaat trainen. 

Kies een vorm van beweging die jij leuk vindt. Het is makkelijker om jezelf ertoe te zetten je uithoudingsvermogen te verbeteren als je iets doet wat je echt leuk vindt. Stel je trainingen zo samen dat je vooral dingen doet die je leuk vindt. Als je niet zeker weet wat je leuk vindt, experimenteer dan telkens een week of twee met verschillende dingen. Misschien ontdek je wel dat je vooral van oefeningen met een lage impact houdt, zoals zwemmen of fietsen, en minder van rennen, of juist andersom.

Sport veel. Hoewel je er op de korte termijn heel moe van wordt, zal fysieke inspannen je algehele energieniveau en uithoudingsvermogen op de langere duur juist vergroten. Voor een goede gezondheid en verbeterd uithoudingsvermogen, moet je tijd vrij zullen maken om te sporten. Volwassenen moeten elke week minstens 150 minuten aan cardiovasculaire beweging doen, naast twee keer per week krachttraining. Dit zal het best werken.