"Zwartrijden lijkt wel een gewoonte in Almere"
Ondanks strenge controles wordt nog steeds veel zwartgereden in de bussen in Almere. Sinds één jaar verzorgt vervoerder Keolis onder de naam allGo het busvervoer in de stad.
Hoeveel er precies wordt zwartgereden wil de vervoerder niet zeggen. Maar dat het veel is, is wel duidelijk. "Toen we hier begonnen leek het voor veel mensen bijna een gewoonte om niet te betalen voor de bus, opmerkelijk. Nergens bij Keolis werd zo vaak niet betaald voor een ritje met de bus als in Almere", vertelt concessiemanager Chris Hogeveen van allGo.
AllGo werkt in Almere met een open-deuren-beleid. Alle deuren gaan open als de bus stopt. Je kan dus overal instappen. Dit zorgt voor snelheid, maar de chauffeur kan dus niet controleren of er wel wordt ingecheckt. Daarnaast denkt allGo dat het zwartrijden in Almere komt doordat mensen vaak korte stukjes met de bus gaan.
"Je hebt verschillende groepen zwartrijders. Je hebt de mensen die niet betalen en de gok nemen, je hebt mensen die er niet bij nadenken dat je moet betalen en je hebt ook nog de groep die een paar keer per jaar een boete moet betalen en dan denkt goedkoper uit te zijn dan allemaal losse kaartjes"
Controleteams
AllGo heeft de pakkans vergroot door het intensief inzetten van controle-teams. "We hebben een bijzondere aanpak en proberen de niet betalende personen ook als klanten te zien. De aanpak is vriendelijk en werkt vaak de-escalerend. Er volgt een gesprek en mogelijk een boete", zegt Hogeveen.
Uniek inzicht
AllGo werkt met scanners bij alle in- en uitgangen. Hiermee wordt het aantal passagiers geteld. "Als je dan het aantal mensen dat incheckt daar aftrekt weet je precies hoeveel mensen er niet betaald hebben", vertelt Hogeveen.
Deze aanpak zorgt ervoor dat allGo de controles heel precies kan inzetten op probleemlijnen of probleemtijden. "We zouden er zelfs voor kunnen kiezen om het aantal zwartrijders live te tonen in de bus, maar dat is nog een stap te ver. Stel je voor dat er 6 mensen in de bus zitten er dat er dan staat dat er maar 4 betaald hebben. Dat zorgt voor problemen", aldus Hogeveen.
Verbetering
Sinds de invoering van de strenge controles wordt al flink minder zwartgereden. "We zijn er nog lang niet. Zwartrijden kan niet en is ook niet eerlijk naar de betalende passagier. Elke zwartrijder is er één teveel", zegt Hogeveen.