Opening Lelystad Airport in april 2020 niet langer haalbaar
Vliegen vanaf Lelystad Airport in april 2020 is feitelijk onmogelijk geworden, omdat de procedures rond de luchthaven meer tijd gaan kosten. Daardoor is de voorbereidingsperiode te kort voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf geplande datum te starten met vliegen vanaf Lelystad.
Die conclusie valt te trekken als een aantal uitspraken en recente ontwikkelingen bij elkaar worden opgeteld. Dat zeggen de luchtvaart-journalisten van de drie regionale omroepen Gelderland, Flevoland en RTV Oost.
Procedures
Voordat het vliegveld open kan in april 2020, moet er nog veel gebeuren. Zo wil de minister goedkeuring van de Europese Commissie voor een regeling om vliegtuigen van Schiphol over te plaatsen naar Lelystad. Brussel had in bezwaren tegen de voorgestelde regeling, omdat die maatschappijen zou discrimineren.
Minister Cora van Nieuwenhuizen is sindsdien met Brussel in gesprek over een aangepaste regeling, maar dat traject kan nog zeker een maand of vier in beslag nemen.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister woensdag dat zij verwacht in mei meer duidelijkheid te hebben over dit zogeheten selectiviteitsbeleid. Dit selectiviteitsbeleid zal ook nog voor advies aan maatschappijen moeten worden voorgelegd. Volledige duidelijkheid is dus pas tegen de zomer te verwachten.
Luchthavenbesluit ook ter visie
Komende vrijdag wordt het Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. Daarin staan de regels opgesteld voor de luchthaven over onder meer openingstijden en geluidsoverlast. Burgers en organisaties hebben tot en met 21 februari om een zienswijze in te dienen. Op die zienswijzen zal de minister moeten reageren voordat het Luchthavenbesluit in de Tweede Kamer behandeld wordt. Minister Cora van Nieuwenhuizen schrijft: "Uiterlijk begin mei zal ik mijn reactie op de zienswijzen verwoorden in een nota van antwoord".
Na de zomer
Wanneer de Tweede Kamer dan vervolgens over het Luchthavenbesluit spreekt is onduidelijk. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra verwacht pas in mei. Daarna moet het kabinet het besluit nog definitief vaststellen. Ook de Eerste Kamer heeft nog zeggenschap. Alles bij elkaar zijn ook deze procedures dus pas na de zomer afgerond.
Te laat voor luchtvaartmaatschappijen
Die planning is te krap voor luchtvaartmaatschappijen om in april 2020 vanaf Lelystad te kunnen opereren. Directeur Mattijs ten Brink van Transavia zei maandag dat hij zeker wel naar Lelystad wil, maar dat in maart/april of 'uiterlijk voor de zomer' duidelijkheid nodig is.
Het kost volgens Transavia zeker een jaar om een nieuwe bestemming voor te bereiden. Zo kosten afspraken met andere vliegvelden waar op wordt gevlogen tijd, maar ook vliegtuigen en bemanning inplannen vergt zo'n jaar tijd. Als er een besluit valt in het najaar van 2019, dan kan er volgens Transavia pas in het najaar van 2020 gevlogen worden. Maar volgens Transavia topman Ten Brink is dat niet aantrekkelijk en schuift hij de planning door naar april 2021.
Transavia en KLM zeiden maandag dat zij niet het initiatief nemen om in april 2020 sowieso naar Lelystad te komen. Eerst willen zij duidelijkheid over de spelregels waaronder zij vanaf Lelystad kunnen vliegen.
Er lijken ook geen andere maatschappijen te zijn die al in april 2020 klaar zijn voor Lelystad. Corendon-baas Uslu heeft recent nog gezegd dat hij zich voorlopig richt op Maastricht. TUI heeft steeds vraagtekens gezet bij de mogelijkheden die Lelystad Airport voor haar biedt.