Lelystad Airport veroorzaakt meer klachten over Schiphol

Het afgelopen jaar heeft het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) meer meldingen binnengekregen dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit de jaarrapportage. Waren er in 2017 meer dan 8000 meldingen, klachten of informatieverzoeken over Schipholvluchten, het afgelopen jaar steeg dat naar meer dan 11.000.


De toename heeft een aantal oorzaken. Zo moest er vaker boven steden worden gevlogen doordat de Polderbaan midden in het hoogseizoen uitviel. Verder leidt de dagelijkse media-aandacht voor de groei van Schiphol en de opening van het grotere Lelystad Airport tot meer klachten uit de wijde omtrek van Schiphol.


Vliegveld Lelystad

AS krijgt klachten uit gebieden van waaruit voorheen niet werd geklaagd. Het gaat om gebieden waar mensen mogelijk overlast kunnen gaan ondervinden van vliegveld Lelystad. Dat ziet ook manager van het aanspreekpunt Sandro Broeke. "Dat Lelystad een rol speelt, kunnen we zeker niet uitsluiten. Er is in de gebieden waar nieuwe klagers wonen niet meer of anders gevlogen. Maar wat precies de oorzaak is, daar kunnen we de vinger niet op leggen."


Veelklager

Opvallend is dat er veel vanuit Almere wordt geklaagd. In 2018 kwamen meer dan 34.000 klachten binnen vanuit Almere. Eén enkele persoon presteerde het om meer dan 30.000 keer te klagen. Die klachten zijn niet meegenomen in het rapport. De jaarrapportage is gepresenteerd aan de omgevingsraad Schiphol met daarin vertegenwoordigers van Schiphol, bewoners, gemeentes en provincies. "Die partijen kunnen met de conclusies aan de slag om daar eventueel hinderbeperkende maatregelen mee af te kondigen," zegt Broeke.



Onze Ambassadeurs