Kabinet wil geen Lelylijn
Het kabinet wil geen Lelylijn. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat donderdag laten weten aan de Tweede kamer. Ze deed dat tijdens een debat over de toekomst van het openbaar vervoer.
Volgens de staatssecretaris is een verbetering van het openbaar vervoer soms niet het vervoer over rails. Dan is het bijvoorbeeld beter te denken aan een tram of hoogwaardige buslijn, zei Van Veldhoven.
Vanuit Flevoland en Friesland is de laatste tijd een sterke lobby op gang gekomen om een spoorverbinding van Lelystad door Noordoostpolder en Friesland naar Groningen mogelijk te maken.
Meerdere fracties in de Tweede Kamer vroegen om aandacht voor de Lelylijn, maar zij kregen er bij de staatssecretaris de handen niet voor op elkaar. Volgens haar zijn er op andere plekken in het land grotere problemen op te lossen.
Lijn eerder al afgewezen
Van Veldhoven wees de Tweede Kamer erop dat de Zuiderzeelijn met hetzelfde tracé zo'n twintig jaar geleden al werd afgewezen. De lijn was financieel niet haalbaar en bood te weinig tijdswinst voor de reizigers. De regio werd destijds door het Rijk gecompenseerd met 2 miljard euro Zuiderzeelijngelden. Het geld was bedoeld voor economische ontwikkelingen.
"D66 is wel enthousiast"
Wim van Wegen van D66 in Noordoostpolder, die in Flevoland de lobby rond de Lelylijn begon, is niet onder de indruk van de woorden van zijn partijgenoot Van Veldhoven: "De fractie van D66 in de Tweede Kamer is wel enthousiast."
Hij ziet dat het enthousiasme in Flevoland en Friesland ook groeit. Van Wegen moet toegeven dat het nodige werk te verzetten is in Groningen. In het noorden van het land wordt meer heil gezien in een snellere trein over bestaand spoor die minder stations aandoet. "Als wij onze missie goed uitvoeren gaat Groningen ook om en kunnen wij van onderop het kabinet overtuigen van de noodzaak van de Lelylijn", aldus Wim van Wegen.