Bedrijven en burgers dupe van Media-akkoord
Het schrappen van reclame op de publieke omroep tot 20.00 uur is een slechte zaak. De reclame-inkomsten worden gehalveerd, en ondernemers verliezen een belangrijk en betaalbaar reclamekanaal.
Een ruime meerderheid van de bevolking heeft bovendien geen probleem met deze reclame, zo blijkt uit onderzoek. Dat zegt VNO-NCW in reactie op het Media-akkoord van het kabinet.
Geen uitzendrechten
Waarschijnlijk zal de maatregel 75 miljoen euro per jaar kosten, veel meer dan de 60 miljoen waar het kabinet van uitgaat. Zonder reclame is er een reële kans dat de NPO geen uitzendrechten voor sportevenementen meer kan krijgen. Het gat aan inkomsten wordt gevuld met 40 miljoen belastinggeld en voor het overige met extra bezuinigingen door de NPO, wat ten koste gaat van de kwaliteit.
Doelgroep bereiken
Ook ondernemers gaan erop achteruit. Juist voor 20.00 uur is het tv-aanbod op de NPO sterk gericht op specifieke doelgroepen. Het Nederlandse mkb kan straks niet meer profiteren van het pluriforme karakter van de NPO om hun doelgroep tegen betaalbaar tarief te bereiken via reclame. En zo nieuwe producten in de markt te zetten. Adverteerders zullen zich (nog) meer tot bedrijven als Google en Facebook gaan wenden om massa te bereiken of juist gerichte doelgroepen, aldus de ondernemingsorganisatie.
Alternatieven
Het kabinetsvoornemen heeft ook te maken met onzekerheid over reclame-inkomsten voor de NPO. Er zijn alternatieven in de financiering te bedenken voor het simpelweg schrappen van reclame, stelt VNO-NCW. Daarnaast kunnen minder vergaande beperkingen van reclame overwogen worden, zoals het afschaffen van reclame bij programma’s voor kinderen tot 13 jaar.