'Bijna 20 procent meer bezoekers Batavia Stad'
Het aantal bezoekers van Batavia Stad is de eerste helft van dit jaar met bijna 20 procent toegenomen. Dat meldt het Britse Via Outlets, de eigenaar van het Lelystadse outletcenter.
De omzet van de merken zou 9 procent hoger liggen dan vorig jaar. Exacte aantallen en bedragen maakt Batavia Stad nooit bekend.
Volgens Via is de groei van het aantal klanten te danken aan de herontwikkeling van Batavia Stad en aan de komst van winkels van bijvoorbeeld New Balance, Ballin en Only. Ook de pop-upwinkels van Mart Visser, Lil Kleine en &C, het nieuwe merk van de Nederlandse actrice en tv-presentatrice Chantal Janzen trokken extra bezoekers.
Verkeersmaatregelen
Door de groei van het aantal bezoekers loopt het verkeer op de wegen rond Batavia Stad ook vaker vast. Op Hemelvaartsdag was er door de grote toestroom zelfs anderhalf uur vertraging op de dijk Enkhuizen-Lelystad. Ook op de rotonde voor het parkeerterrein stagneert het verkeer op drukke dagen soms.
Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen, heeft Batavia Stad extra maatregelen genomen. Zo zijn er op drukke dagen zo'n 15 verkeersregelaars en parkeerstewards aan het werk. Zij worden aangestuurd door een coördinator die fulltime met de verkeersstromen bezig is.
Verder worden bezoekers die vanuit Noord-Holland over de dijk naar Lelystad komen tegenwoordig al bij het Total Tankstation naar Batavia Stad geleid. Zo wordt voorkomen dat deze auto's onnodig op de rotonde van de Houtribweg terechtkomen.
Volgens Batavia Stad stroomt het verkeer vanaf Lelystad-Noord sindsdien beter door richting het parkeerterrein. Ook wordt de overlast voor weggebruikers die niet naar Batavia Stad op weg zijn door deze maatregel beperkt.
Vertrekkende bezoekers probeert Batavia Stad vaker via de route V.O.C.-garage te leiden om de rotonde Houtribweg zoveel mogelijk te ontlasten.
Via Outlets
Via Outlets werd in 2014 opgericht, mede door het Nederlandse pensioenfonds APG en het Britse REIT Hammerson plc. Het bedrijf runt naast Batavia Stad nog 10 andere Europese outletcenters. De 1.100 winkels in deze centra zouden goed zijn voor 30 miljoen bezoekers per jaar.