Almere, de stad met de meeste geregristreerde elektrische auto's
In Almere zijn de meeste elektrische auto's geregistreerd: ruim zeventienduizend.
Dat komt voornamelijk omdat auto's die geregistreerd staan bij leasemaatschappijen ook meegeteld, en het grootste deel van het wagenpark in Flevoland bestaat uit huurauto's.
In die gemeente steeg het aantal elektrische auto's eind 2016 flink, waarschijnlijk doordat duizenden huurauto's werden 'verplaatst' van Eindhoven naar Almere. Dit zorgde logischerwijs voor een fikse daling in de Brabantse gemeente.
Mensen met een elektrische auto hebben baat bij zo veel mogelijk 'stekkers' in de buurt. Gemiddeld is er voor iedere vier elektrische auto's 1 laadlocatie beschikbaar.
Dat (relatieve) aanbod verschilt flink per gemeente. In Almere zijn er voor iedere laadpaal gemiddeld 38 elektrische auto's. Ook in gemeenten als Oldenzaal (33 auto's per laadpaal), Houten en Purmerend is dit aantal hoog.
Aantal oplaadpunten sterk toegenomen
In vier jaar tijd is het aantal oplaadpunten voor elektrische auto's ruim verdrievoudigd. Momenteel telt Nederland ruim 40 duizend laadlocaties. Ook het aantal elektrische auto's steeg in die periode flink tot ruim 132 duizend. Dat blijkt uit cijfers van de RDW en Oplaadpalen.nl.
Het gaat zowel om volledig elektrische auto's, als zogeheten plug-in hybrides. Ondanks deze flinke toename vormen auto's met een stekker slechts een fractie van het totale wagenpark. De overheid wil dat in 2020 tien procent van de verkochte auto's elektrisch is. Die doelstelling is nog ver weg: volgens branchevereniging ACEA had vorig jaar slechts 2,7 procent van de verkochte auto's in Nederland een stekker.
De cijfers zijn ieder jaar gemeten in de maand september, en zijn ingedeeld naar de gemeenten zoals deze momenteel bestaan.
Rijke wijken
Vorig jaar concludeerden LocalFocus en Follow The Money dat in de vier grootste steden het aantal oplaadpunten sterk samenhangt met inkomen. Hoe rijker de wijk, hoe meer laadpalen er zijn.