Papieren agenda in digitale tijdperk niet verdwenen

Geschreven door Redactie

Ondanks dat er verwacht werd dat de papieren agenda helemaal zou verdwijnen in dit digitale tijdperk, zien bijvoorbeeld bol.com en Bruna de verkoop stijgen. Er worden veel goedkopere huismerk-agenda’s gekocht, zoals die van de Hema of Bruna. 

Er zijn wel veel merkagenda’s verdwenen, zoals de KNVB-voetbalagenda en die van Fokke & Sukke. Dit vaak in verband met de prijs; zo legde je vaak 15 of 17 euro neer voor een merkagenda.

Dingen blijven makkelijker hangen

“Er zijn beslist heel veel scholieren die alleen een digitale agenda gebruiken, maar veel kinderen vinden het gewoon fijn om dingen op te schrijven of om een overzicht te hebben van een week,” zegt Evelijn Leemreis. Zij ontwerpt al 30 jaar agenda’s. “Op papier is dat toch anders.” Er is bovendien volgens haar bewezen dat dingen makkelijker blijven hangen als je ze opschrijft.

To do lijstjes en planners

Action en Hema lijken de belangrijkste verkoopketens te zijn. De verkoop van agenda’s bij de Action is vergelijkbaar met die van vorig jaar. “Dus geen daling.” Door de digitalisering zien ze bij de Hema wel een vermindering. “Maar we verkopen er nog genoeg om ze toch aan te bieden. Waar ook steeds meer behoefte aan is, zijn andere plan-artikelen als to do-lijstjes en weekplanners”, aldus een Hema-woordvoerder.

De verkoop ligt bij internetwinkel bol.com deze zomer tot nu toe ruim 20 procent hoger dan vorig jaar. Het gaat hierbij om tienduizenden exemplaren. “We zien dat vooral de merkloze agenda’s het heel goed doen. En we zien een verschuiving van schoolagenda’s naar planners, waarin kinderen hun eigen agenda kunnen opmaken en versieren.”