Koning bezoekt 24/7 BZ contactcenter bij ministerie van Buitenlandse Zaken

Geschreven door Redactie

Zijne Majesteit de Koning heeft donderdagochtend 26 maart een werkbezoek gebracht aan het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag in het kader van hun wereldwijde activiteiten voor crisiscoördinatie vanwege het coronavirus (COVID-19).  

Koning Willem-Alexander begon zijn bezoek in het  ‘24/7 BZ contactcenter’ waar hij met medewerkers sprak. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bezig om gestrande Nederlanders in het buitenland te helpen bij hun terugreis als zij dit zelf niet kunnen. Ook staan zij  Nederlanders in het buitenland bij die op andere  manieren door het coronavirus problemen ondervinden. Afgelopen maandag lanceerde minister Blok het meldpunt www.bijzonderebijstandbuitenland.nl waarin het ministerie, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse partners in de reiswereld de krachten bundelen om Nederlanders die vastzitten in het buitenland terug te halen. Ook zet het ministerie zich in voor het verkrijgen van landingsrechten voor extra commerciële vluchten. De Koning sprak met enkele medewerkers over hun ervaringen van de laatste tijd en luisterde mee met een gesprek. De reguliere taken van het 24/7 BZ contactcenter zijn het geven van informatie over onder meer paspoorten, reisadvies en legalisaties.  

Na het bezoek aan het contactcentrum sprak de Koning met een aantal medewerkers van landenteams over complexe aan corona gerelateerde zaken waar zij zich nu mee bezighouden.  Tot slot nam de Koning deel aan een videoconferentie met de ‘chef des postes’ en enkele medewerkers van Nederlandse ambassades in Rome en Peking over de problematiek waar zij nu mee geconfronteerd worden.  

Door middel van telefoongesprekken en zo mogelijk werkbezoeken informeren Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima  zich over de gevolgen van de corona-uitbraak en spreken zij hun steun en waardering uit voor de inzet van zovelen in de bestrijding van de pandemie. 

Onze Ambassadeurs