'Crisis is ook het moment om te leren'
Grote winkelketens kunnen van de coronacrisis leren dat goed en persoonlijk contact met de klanten belangrijk is. Dat zegt Falia den Boon van het werving- en selectiebureau Netwerkt uit Almere. "Je ziet nu duidelijk dat het publiek de lokale ondernemers waardeert en daar wel boodschappen doet. Grote winkelketens moeten daarvan leren dat de lokale vestigingsmanager meer moet laten zien in de winkel"
Het werving- en selectiebureau Netwerkt is gespecialiseerd in werving en selectie van hoger opgeleid personeel in de winkelbranche en de vrijetijdsindustrie. De coronacrisis heeft ook daar huisgehouden. De helft van de opdrachten is in de wacht gezet of teruggetrokken. Omdat de commerciële vrijetijdsvoorzieningen zo goed als stil zijn gevallen, kan er weinig bemiddeld worden. Aan de andere kant lijkt de markt weer wat aan te trekken. Onder meer omdat er straks mogelijk meer personeel nodig voor de anderhalve meter-economie.
De medewerkers van Netwerkt werken nu thuis. "Wat ik nu ook leer is om los te laten en je medewerkers vertrouwen te geven. Ik merk dat ze daar heel goed mee omgaan. Ik verwacht dan ook dat in de na-corona-periode er veel meer thuis gewerkt gaat worden. Het is ook goed om daar nu al over na te denken, hoe we dat straks vorm gaan geven".