Interview met Politie Almere Stad-Haven

Geschreven door Redactie

De politie Almere Stad-Haven maakt veel gebruik van Facebook.

In dit interview spreken we met Mart Ennenga, lid van het Social Media Team. 

Hoe is de politie op het idee gekomen om veel gebruik te gaan maken van Facebook?


“Social Media is inmiddels een niet meer weg te denken deel van onze samenleving geworden. Het biedt een vrijwel onuitputtelijke bron van informatie, zowel privé als zakelijk. De politie wil een afspiegeling zijn van de maatschappij en daarbij hoort actief zijn op Social Media. De inspanningen van een paar collega’s, zoals bijvoorbeeld wijk- en jeugdagenten die actief waren op Twitter en Facebook, zijn inmiddels uitgegroeid naar een landelijk Social Media Team. Van Instagram tot aan TikTok! We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten om te zien wat er leeft in de maatschappij, maar ook om mensen online te kunnen bereiken.” 


Hoe groot is de waarde van de tips en reacties van Facebook? 


“De waarde van tips en reacties is voor de politie groot. De burgers zijn namelijk de ogen en oren van de politie en hun informatie kan ons helpen. Als er informatie binnenkomt via Social Media zorgen we dat het bij de juiste persoon terecht komt. Dat kan een wijkagent zijn of misschien wel een van onze ketenpartners zoals de gemeente of Veilig Thuis. Als er meldingen tussen zitten waar we direct nodig zijn, sturen we een surveillanceauto. Naast dat Social Media een belangrijk instrument is voor het oplossen van zaken, denk aan bijvoorbeeld een getuigenoproep, is het ook een zeer waardevol medium om strafbare feiten te voorkomen door volgers te informeren over bijvoorbeeld cybercrime of babbeltrucs.” 


Kun je een voorbeeld voor mij noemen waarin Facebook een grote rol speelde in een zaak? 


“Nu kunnen we in verband met privacy geen specifieke zaken noemen. Maar als we bij een urgente vermissing een foto delen op Facebook, dan zien we dat mensen het massaal delen. Dat levert ons in sommige gevallen ook een locatie op van de vermiste persoon. Ook zijn er genoeg voorbeelden waarbij burgers reageren op getuigenoproepen. Deze reacties worden dan nagelopen en gebruikt om strafbare feiten op te lossen.” 


Wat kunnen de mensen doen om het beste de politie van hulp te voorzien? 


“Ik nodig iedereen uit om de Facebookpagina van de plaatselijke politie te volgen! We kunnen namelijk elkaar online helpen en informeren. Met veel volgers hebben we een groter bereik en kunnen we meer mensen digitaal mobiliseren. Niet alleen bij vermissingszaken, maar ook bij auto- of woninginbraken, waarbij we mensen waarschuwen en tips geven om dit te voorkomen. Ook nog een tip! Zie je een verdachte situatie, kijk dan goed naar de kleding en bijzondere kenmerken van een persoon, zoals zichtbare tatoeages of sieraden. Neem geen onnodige risico’s, maar kijk vooral goed en probeer bijzondere kenmerken te onthouden. Dit soort informatie helpt ons enorm. Blijf alert en deel vooral berichten met mensen die (nog) geen volger van onze Social Media pagina’s zijn.”