Inspectie: luchtvaartmaatschappijen moeten ticket sneller terugbetalen

Geschreven door Redactie

KLM, Corendon, Transavia en TUI moeten de kosten van geannuleerde vluchten sneller terugbetalen, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Die onderzocht de handelwijze van tien luchtvaartmaatschappijen die vanwege de uitbraak van het corona-virus en de kabinetsmaatregelen vluchten hebben geannuleerd.


De helft van de onderzochte luchtvaartmaatschappijen gaf na annulering passagiers direct de keuze tussen een voucher of geld terug. KLM, Corendon, Transavia en TUI boden die keuze aanvankelijk niet. Volgens de inspectie is dat tegen de regels.  

Volgens de inspectie moeten mensen die na een gea
nnuleerde vlucht zeggen dat ze afzien van een voucher, normaal gesproken binnen zeven dagen hun geld terugkrijgen. De maatschappijen zeggen dat dit door het uitzonderlijk hoge aantal terugbetalingsverzoeken nu niet lukt. De ILT gaat nogmaals met de vier luchtvaartmaatschappijen in gesprek over een "redelijke terugbetalingstermijn".  


KLM zegt in een reactie dat het de achterstanden bij het terugbetalen zo snel mogelijk hoopt in te halen. "Geen enkel annuleringsbeleid voorzag in de schaal van reisbeperkingen die reizigers de afgelopen maanden over de hele wereld zijn opgelegd", zegt een woordvoerder. "Om deze aantallen te verwerken, hebben we meer tijd nodig dan normaal. De terugbetaling gaat op datum van de oorspronkelijke vliegreis."

Onze Ambassadeurs