Vergeten verkeersonderzoek naar aanpak verkeershufters duikt op
Een oud verkeersonderzoek uit Flevoland naar hardrijders is weer boven water gekomen in de Tweede Kamer. Het onderzoek van Breuer & Intraval kwam in 2013 tot een onverwacht goed resultaat, maar het kreeg tóch nooit opvolging en verdween zogezegd in de la.
Totdat CDA-kamerlid Wytske Postma het ineens opnam in haar initiatiefnota over huftergedrag in het verkeer.
Tijdens het pilotonderzoek in 2011 en 2012 werden hardrijders in Dronten, Urk en de Noordoostpolder actief benaderd. Met name snelheidsduivels kregen een brief waarin hun snelheidsovertredingen die ze in korte tijd maakten werden opgesomd. In die brief werd aangekondigd dat een bezoek van de wijkagent en zelfs een volgauto kon worden ingezet als het rijgedrag niet zou veranderen, laat het onderzoeksbureau weten.
Wijkagenten voelden zich niet prettig bij het opvolgen van de brieven, bleek uit de resultaten. Ook ging de volgauto kapot. Aanvankelijk verwachtten de onderzoekers daardoor weinig van de pilot, maar dat bleek onterecht. De brief op zichzelf had tot gevolg dat dertig tot vijfendertig procent van de hardrijders geen nieuwe boetes op de deurmat kreeg. Terwijl hardrijders die de brief niet hadden ontvangen hun rijgedrag herhaalden, met nieuwe boetes als resultaat.
Tweedekamerlid Wytske Postma (CDA) toverde onder andere dit onderzoek weer uit de la voor een initiatiefnota over huftergedrag in het verkeer. Ze kent het Flevolandse onderzoek nog uit eerder werk voor de ANWB. Het kamerlid windt zich op over het aantal verkeersongevallen in Nederland dat consequent toeneemt en baalt dat Nederland niet meer in de top-10 staat van verkeersveiligheid, terwijl ons land dat lijstje een jaar of tien geleden nog aanvoerde.
Dat Nederland achteruit is gegaan, wijdt Postma aan afnemende handhavingscapaciteit. De oude cijfers gaven goede resultaten, maar het aantal ongevallen steeg weer bij het wegvallen van controle.
Huftergedrag in het verkeer is een belangrijke oorzaak, denkt het Kamerlid. Als voorbeelden van dat gedrag noemt ze consequent te hard rijden, het negeren van rode kruisen voor afgezette rijbanen en het gebruik van drank of drugs in het verkeer. Volgens Postma is het aantal ongevallen zorgwekkend, omdat er naast verkeersdoden ook veel slachtoffers zijn die er blijvende schade aan overhouden, zoals verlamming of geheugenproblemen. "Dan blijf je de rest van je leven tegen die ene klap aanlopen", vat Postma samen.