Mercedes-Benz krijgt 's werelds eerste goedkeuring voor geautomatiseerd rijsysteem

Geschreven door Redactie

Bestuurders zullen hun ogen van de weg kunnen halen bij snelheden tot 37 mph.

Afgelopen donderdag werd Mercedes-Benz 's werelds eerste autofabrikant die wettelijke goedkeuring kreeg voor een zogenaamd "level 3" zelfrijdend systeem, misschien beter een "voorwaardelijk automatisch rijdend systeem" genoemd. Het heet Drive Pilot, en het debuteert volgend jaar in de nieuwe S-Klasse en EQS sedans, waardoor de auto's om zelf te rijden op maximaal 37 mph (60 km / h) in druk verkeer op geofenced stukken van de snelweg.

Mercedes-Benz heeft in het verleden al verschillende rijhulpsystemen aangeboden, waaronder adaptieve cruise control (die de snelheid van de auto regelt) en lane-keeping assist (die rijstrookmarkeringen volgt en de besturing van de auto gebruikt om de auto daartussen te centreren), maar dat waren slechts "niveau 2"-systemen, zoals gedefinieerd door SAE International. Dat betekent dat de auto weliswaar zelf kan versnellen, remmen en sturen, maar dat een menselijke bestuurder nog steeds de situatie in de gaten moet houden.

Het nieuwe systeem is echt geautomatiseerd rijden, in tegenstelling tot bestuurdersassistentie. Het maakt gebruik van een combinatie van radar, camera's, lidar, microfoons (om voertuigen van hulpdiensten te detecteren) en een vochtsensor, plus het zeer nauwkeurige GNSS van de auto, dat de auto lokaliseert op een HD-kaart.

Wanneer de Drive Pilot is ingeschakeld, neemt hij het omgevingsbewustzijn over. Hierdoor kan het systeem omgaan met onverwachte verkeerssituaties en indien nodig uitwijkmanoeuvres uitvoeren. Bestuurders kunnen echt hun gedachten - en hun ogen - ergens anders op richten, in tegenstelling tot (het nog niveau 2) Super Cruise-systeem van General Motors.