Granaatappel: 6 gezondheids- en voedingsvoordelen

Geschreven door Redactie

1. Boordevol voedingsstoffen

De kleine roze zaadjes in een granaatappel, de arils genoemd, zijn het eetbare deel van de vrucht. Hoewel het arbeidsintensief kan zijn om ze uit het vruchtvlees te verwijderen, zijn hun voedingsprofiel en smaak de investering zeker waard.

2. Rijk aan antioxidanten

Granaatappels zijn rijk aan antioxidanten en polyfenolische verbindingen die bescherming bieden tegen deze schade. De belangrijkste bioactieve stoffen met antioxiderende werking die in granaatappels worden aangetroffen worden punicalagines, anthocyanines en hydrolyseerbare tannines genoemd. Het verkrijgen van antioxidanten uit groenten en fruit is een geweldige manier om de algehele gezondheid te ondersteunen en ziekten te helpen voorkomen.

3. Kan voordelen voor de hartgezondheid bieden

Er zijn aanwijzingen dat fruit dat rijk is aan polyfenolische verbindingen, zoals granaatappel, gunstig kan zijn voor de gezondheid van het hart. Uit reageerbuisstudies is gebleken dat granaatappelextract oxidatieve stress en ontstekingen in de slagaders kan verminderen, de bloeddruk kan verlagen en atherosclerose kan helpen bestrijden - plaquevorming in de slagaders die kan leiden tot hartaanvallen en beroertes.

4. Het bevordert de spijsvertering

Sommige mensen drinken het sap van granaatappels als dagelijks laxeermiddel in de ochtend om constipatie te helpen voorkomen. Het drinken van warm of heet granaatappelsap als je wakker wordt, kan helpen om je spijsverteringsstelsel in beweging te krijgen.

5. Ondersteuning van de gezondheid van de urinewegen

Uit studies is gebleken dat granaatappelextract de vorming van nierstenen kan helpen verminderen , een voordeel dat grotendeels wordt toegeschreven aan de antioxiderende activiteit. In één onderzoek kregen volwassenen van 18-70 jaar met terugkerende nierstenen gedurende 90 dagen 1000 mg granaatappelextract. Dit bleek te helpen bij het remmen van het mechanisme waarmee stenen in het lichaam worden gevormd.

6. Kan het uithoudingsvermogen van de training verbeteren

Uit studies is gebleken dat polyfenolen in granaatappels kunnen het uithoudingsvermogen van de training vergroten , de tijd dat je aan een lichamelijke activiteit kunt deelnemen voordat je moe wordt. Uit een onderzoek bij mensen bleek dat het nemen van slechts 1 gram granaatappelextract 30 minuten voor het hardlopen de tijd tot uitputting met 12% verlengde.

Wat is de conclusie?

Granaatappels zijn sappige, zoete vruchten met eetbare zaden die arils worden genoemd en die stevig van binnen zijn verpakt. Ze zijn rijk aan vezels, vitamines en mineralen en bevatten zelfs wat eiwitten. Ze zitten ook vol met antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen zoals punicalagins. Deze zijn onderzocht vanwege hun beschermende voordelen voor de gezondheid van hart, urine, hersenen, spijsvertering en prostaat. Granaatappel kan ook voordelen tegen kanker hebben, het uithoudingsvermogen van de training en het spierherstel ondersteunen en schadelijke ziektekiemen bestrijden. Hoewel menselijk onderzoek naar sommige van deze potentiële voordelen ontbreekt, is het veilig om te zeggen dat granaatappel een smakelijke, voedzame toevoeging aan je dieet is.