Een cocktail kunnen drinken zonder te hoeven denken aan de calorieën? Dat kan dus nu!
Wie is Jamie en hoe is Skinny Desire onstaan?
De redactie van OnsAlmere sprak met Jamie Roumans uit Almere. Deze 24-jarige student studeert marketing en communicatie aan het Windesheim Flevoland. Tijdens zijn ‘roadtrip’ door Europa met een aantal vrienden, viel het hem op dat dames aan de bar vaak een ‘Skinny bitch’ bestelde. Dit is spa rood met wodka, niet erg veel smaak dus. Deze dames wilden wel alcohol drinken, maar niet de onnodige suikers en calorieën binnen krijgen. En zo ontstond het idee om samen met drie anderen een lekker caloriearm alcoholisch drankje te maken, zonder onnodige toevoegingen van suikers!
Jamie en zijn team wilde graag een pakkende naam voor het drankje. Het viel hem op dat veel producten ‘skinny’ gebruikten. En omdat ‘Skinny Desire’ een verlangen heeft naar zo min mogelijk calorieën, ontstond de naam ‘Skinny Desire’.
‘Ik wilde liever niets met ‘light’ doen, omdat dat vaak negatief in beeld komt en we geen gebruik maken van onnatuurlijke zoetstoffen’ vertelt Jamie.
Wat is Skinny Desire nou eigenlijk?
Skinny Desire is een sparkling alcoholdrankje (5% alcohol) die bestaat uit slechts 86 calorieën, en minder dan 3 gram suiker. De smaak van het drankje komt van verse frambozen met een klein beetje frambozenaroma voor de herkenbaarheid. Ook zit er een bloemige smaak aan, door de hibiscus en lavendel.
Even ter vergelijking: een glas jus d’orange bestaat al bijna uit 100 calorieën en 20 gram suiker. En in een wijntje zitten ook al gauw 150 tot 200 calorieën
De 86 calorieën die wel in Skinny Desire zitten bestaan voor 90% uit de alcohol. Omdat er meer dan 3 componenten in Skinny Desire zitten is het officieel een cocktail, maar omdat het slechts 3 gram suiker bevat is het wel minder zoet dan een gemiddelde cocktail. Het team achter het drankje wilde sowieso onder de 100 calorieën blijven met Skinny Desire. Er werd dan ook bewust gekozen voor een wat kleiner flesje zodat het wat eleganter is en waar het ‘skinny’ wat meer naar voren komt. Voor de mensen die een lekker drankje willen, dat niet al te zoet is, is Skinny Desire het perfecte drankje!
‘Je kan Skinny Desire het beste ijskoud, in een glas met wat ijsklontjes drinken’ geeft de productontwikkelaar als serveertip mee.
Het proces
Maandenlang is Jamie met zijn mede-ondernemers bezig geweest met de smaakontwikkeling. Hij heeft afgesproken met een cocktail-consultant om meer informatie te winnen over het ontwikkelen van zijn eigen drankje. Ook is er veel gebeld met horeca groothandels en is hij bij hun op bezoek gegaan. Jamie vroeg onder andere hoe hij dit het beste aan kon pakken. De grote namen in de drankenbranche bepalen namelijk heel veel van wat er in de schappen ligt en wat er in de horecagelegenheden verkocht wordt.
‘Een samenwerking met de grote namen is moeilijk. Zij willen namelijk pas met je samenwerken als ze zien dat je product goed loopt.’
Jamie vertelt dat er een aantal manieren zijn om grote bedrijven te laten zien dat je product goed in de markt ligt. Zo kan je bijvoorbeeld met je koffertje en je product langsgaan bij kleine horecabedrijven. Als dat goed gaat, kan je naar de iets grote horecabedrijven. Tot dat je uiteindelijk kan aantonen dat je een goed product op de markt hebt gebracht.
Doorzetten
Ondanks dat bijna iedereen vertelde dat het lastig zou zijn, gingen Jamie en zijn team door. Dit resulteerde uiteindelijk in een succesvolle eerste batch. Er werd van tevoren veel onderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat er zeker vraag naar is. Jamie is er dus van overtuigd dat hij er met doorzetten wel zal komen: ‘Je moet altijd in je eigen product blijven geloven’, zegt de jonge ondernemer.
‘Ik vind het leuk om dit te doen. Tuurlijk leer je veel van school, maar een product produceren en het van A tot Z uit te voeren, daar leer je wel echt het meeste van’ aldus de maker van Skinny Desire.
Er zal ooit ook wel een drankje van Skinny desire op de markt komen die meer gericht is op de mannen, daar wordt nu wel over nagedacht. Maar hij wil nu eerst deze variant goed op de markt zetten.
De website van Skinny Desire staat al online, maar hier wordt nog aan gewerkt. Bestellen kan via de Instagram ‘SkinnyDesireNL’ of via de mail info@lusciousliquor.nl.
Wil je dit drankje zelf ook proberen of verkopen in je eigen horecazaak? Klik dan hier en dan word je doorverwezen naar de site van Skinny Desire, of mail naar info@lusciousliquor.nl