Steeds meer stunts met voordelig vlees
Steeds vaker stunten supermarkten met kortingsacties voor vleesproducten, blijkt woensdag uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Volgens de organisatie waren er in het eerste half jaar van dit jaar 7.974 aanbiedingen. Dat is een stijging van 17 procent ter opzichte van dezelfde periode in 2018.
Het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk steeg het meest. Dat waren er in 2019 4.023, in 2018 nog 3.000. Dat is een stijging van 34 procent. Het aantal kiloknallers steeg naar 3.951, een stijging van 4 procent.
Anne Hilhorst, vicevoorzitter van Wakker Dier, zegt: “De supermarkten zijn meer gaan stunten, zowel met kiloknallers als met stervlees. En dat is precies de verkeerde ontwikkeling.” Albert Heijn had met 1.399 de meeste vleesaanbiedingen, gevolgd door de PLUS met 878 vleesaanbiedingen.
Volgens Wakker Dier leidt de toename van het aantal aanbiedingen tot een grotere vraag naar vlees. Wakker Dier is hiertegen vanwege de gevolgen voor het welzijn van de dieren en de gevolgen voor het klimaat door vleesconsumptie.
De dierenwelzijnsorganisatie schrijft: "Supermarkten zouden kiloknallers kunnen vervangen door stunts met vlees met een keurmerk, maar in plaats daarvan laten ze het totale aantal stunts fors oplopen.” Ook zegt Hilhorst: "Zo stimuleren de supermarkten de vleesconsumptie, en dieren betalen hiervoor de prijs met slechte leefomstandigheden".